Monday 3 September 2018

Japanese Village dan Tropicale Colmar, Berjaya Hills, Bukit Tinggi

Lepas pergi Genting Highland tempoh hari, kami singgah ke Berjaya Hills plak. Dah lama teringin nak pergi. Nak try test tengok apa yang ada. Dari Penang nak ke KL semata-mata nak jalan-jalan Berjaya Hills ni memang tak lah kan. Lepas puas browse apa yang menarik di KL, akhirnya kami decide untuk ke Tropicale Colmar dan Japanese Village.

Bayaran dikenakan di pintu masuk Berjaya Hills sebanyak RM14 seorang dewasa. Boleh dapat refund kalau kita bermalam di resort ni. Kemudian kami menuju terus ke Tropicale Colmar ala-ala Little France ni. Colmar ni adalah sempena mengambil nama suatu tempat di Alsace, France. Di water fountain Tropicale Colmar tu pun ada state yang tempat ni diambil tema dari Alsace, France ni.

Bangunan berwarna-warni. Memang sesuai untuk bergambar. Boleh lepak makan aiskrim, beli souvenir, makan makanan western. Tropicale Colmar ni merupakan sebuah resort. Kita boleh book penginapan di sini. Sesuai untuk berehat santai short getaway ongkata kan.

Tiket ni boleh dibeli di pondok masuk Berjaya Hills ok
Aku dengan anganku ke Europe
Cafe di sekitar kawasan
Water fountain
Menuju jalan pulang
Editing dari seorang yang angankan ke Europe
Cuaca tak lah sejuk sebenarnya. Sebelum berpeluh dengan lebih dasyat, kami masuk kereta cepat-cepat menuju ke Japanese Village. Sini baru rasa sejuk. Dulu aku ingatkan, nak ke Japanese Village ni kena naik jeep ke ape benda tah. Rupanya takyah pun. Kita leh drive naik ke atas. Kami bawa kereta sampai ke kawasan parking.

Untuk ke Japanese Village, kita kena menapak, 88 tangga dan berjalan pulak lagi. Agak bercerau la peluh sebab menapak tu jalannya mendaki. Mengah jugak lah. Tapi cuaca sejuk sebab dalam hutan, kan. Setibanya di Japanese Village, kami menyewa kimono yang buat pertama kali pakai. Maklumlah, tak pernah ke Jepun. Siapa pergi Jepun mesti dah cuba kimono sana.

Kena mendaki tangga
Plus, menapak pula lagi dalam keadaan mendaki
Cas bayaran kimono RM20 untuk 20minit. Ada staff di situ yang jaga kimono ni. Mula-mula aku tak nampak warna kimono ni sebab pilih di bawah cahaya lampu kuning. Terus aku jadi terpinga-pinga warna apa cantik. Saiz pun takde untuk aku. Jadi aku amik saiz kanak-kanak. Hurm. Murung.

Masa aku sampai kat point ni, ada lelaki merokok tanpa segan silu biarkan kami hidu asap. Spesies ni mohon mati cepat.
Nice approach like japanese village
Kimono adik aku lawa la pulak
Selesai bergambar, kami pun pulangkan baju kimono ni balik kat staff tu. Staff tu rajin lah jugak ambil gambar kami di dalam rumah taman tema jepun tu. Rasanya diorang tak kira pun berapa minit. Kami menapak turun dan masuk ke kereta untuk pulang terus ke Perak dan Penang. Sekian saja coretan perjalanan hari Isnin ni. Dapat juga aku melihat-lihat segelintir ruang di Malaysia ini sebelum fly ke Sydney.

Kenapa susah sangat nak feel buat blog ek? 


No comments:

Post a Comment

Akhirnya Aku Dapat Habiskan Pengajian Master in Telecommunications Engineering di UNSW

Term 3 Tahun 2023 iaitu sesi terakhir pengajian aku. Term terakhir bagi aku. Term yang aku selesaikan baki subject yang belum diambil untuk ...