Saturday 29 September 2018

Hatyai Trip : Trip ke Phattalung

Dalam banyak - banyak kali aku ke Hatyai, trip kali ni paling best sebab kami memandu 2 jam ke Phattalung dari Hatyai. Satu pengalaman baru demi mencari satu pemandangan yang luarbiasa.

Kami bertolak setelah subuh. Seeloknya ialah bermalam di Phattalung dan menikmati sunrise dari atas boat. Cuaca pun sejuk. Disebabkan kami bertolak agak lewat, kami siap sedia akan berpanasan dari atas boat.

Kami tiba di jetty pada pukul 9pagi. Misi kami ialah untuk melihat bunga water lily yang melatari tasik Thale Noi. Satu boat boleh memenuhi 7 orang dewasa. Sewa sebanyak 450baht untuk satu boat dikenakan.

Water lily di Tasik Thale Noi
Kami diberi sorang satu topi koboi mungkin untuk elak panas mentari dan kami juga diberikan baju pelampung demi keselamatan. Aku dalam kepala ni fikir kamera jer. Hahaha.

Mula-mula kami dibawa melihat ke water lily di pelusuk tasik. Pemandu boat akan berhenti di tengah tasik dekat port yang penuh water lily. Petik sekuntum dua water lily buat kenangan. Panjang sungguh tangkainya.

Pemandangan sini sangat mengagumkan. Benar lah orang kata Thailand mempunyai daya tarikan pelancongan yang menarik dan lain dari yang lain. Mungkin jika kami berkunjung ketika matahari terbit pasti lagi menarik.

Kemudian kami dibawa ke tempat kerbau berkubang. Mengelilingi seekor kerbau yang sedang mandi. Juga terdapat beberapa ekor kerbau di daratan.

Kerbau pun mandi bunga
Kawan kawan kerbau yang dah sudah mandi
Setelah itu, kami merentasi bawah jambatan. Pada mulanya kami tiada idea ke mana dia bawa kami pergi. Rupa-rupanya dia bawa kami ke satu tempat yang menarik. Ada satu kawasan permukaan rumput yang mendatar di tengah -tengah tasik. Mungkin pada asalnya dia ingin membawa kami melihat burung-burung yang berhijrah tetapi bukan pada musim nya. Jadi dia bawa kami ke satu daratan tersebut.

Membawa kami merentasi jambatan
Sukar digambarkan perasaan tersebut. Pemandangan di sini buat aku teruja. Terasa berbaloi memandu sehingga dua jam ke sini. Menarik. Cukup menarik. Nasib baik lah kami semua gigih mengikut idea kakak ipar ku ini. Berbaloi datang ke mari. Cantik.

Daratan sejemput di tengah tasik
Kemudian pemandu boat membawa kami pulang dengan selamat. Merentasi sekali lagi water lily tersebut. 

Sebelum kami memulakan perjalanan pulang, kami sempat berkunjung sebentar ke kedai kraftangan berhampiran. Ibu mertuaku membeli tikar mengkuang. Terdapat juga gerai - gerai menjual barangan laut seperti ikan masin, ikan bilis.

Kami tidak pulang terus ke Hatyai. Kami singgah ke satu kedai kopi di tepi jalan. Sebenarnya kedai ini terletak di sebelah kiri jalan semasa menuju ke Thale Noi. Apa lagi, sebelum kami pulang ke Hatyai, kami pun membuat pusingan Uturn untuk ke kedai itu semula.

Minum kopi, bergambar dan makan kek untuk sejukkan badan. Kedai kopi ini terkenal bagi rider motosikal. Beberapa rakyat Malaysia juga berkunjung ke sini. Mungkin mereka ingin meneruskan perjalanan ke Krabi.

Sangat menarik untuk mengambil gambar di sini.

Route 41, Cowboy Town Phattalung
Perkampungan cowboy boleh bergambar

Kami pun pulang semula ke Hatyai. Di dalam perjalanan pulang, kami berhenti seketika di gerai buah buahan tepi jalan. Pada mulanya kami underestimated buah buahan di sini. Tak sangka buah nenas sangat manis. Sedap sungguh buah - buahan di Thailand ni. Menyesal pulak beli sedikit.

Nenas tu manis woi
Apa pun , memang berbaloi ke Phattalung.

No comments:

Post a Comment

Akhirnya Aku Dapat Habiskan Pengajian Master in Telecommunications Engineering di UNSW

Term 3 Tahun 2023 iaitu sesi terakhir pengajian aku. Term terakhir bagi aku. Term yang aku selesaikan baki subject yang belum diambil untuk ...