Wednesday, 12 September 2018

Cuti-cuti Perth : Day 5 : Megababes and Fly back to Malaysia

Saat meninggalkan Perth
 Di hari terakhir berada di Perth, kami mengemas barang dan rumah. Clear kan semua yang ada. Buang sampah dan bersihkan peralatan dapur terutamanya. Irdina Homestay sangat sesuai untuk penginapan bersama keluarga. Besar dan banyak ruang untuk bersantai.

Irdina Homestay
Wang AUD masih lagi berbaki. Ibu mertuaku request nak repeat shopping lagi di Megababes. Aku cuba menghubungi owner Megababes melalui whatsapp. Mujur dia boleh buka kedai awal pagi. Kami pun siap check out dan menuju ke Megababes sekali lagi.

Flight kami pukul 4.50pm. Kami siap-siap untuk ke airport pulak. Drop kereta. Datang balik rasa susah hati sebab van kami accident haritu. Masa drop off kereta, kami buat laporan dan lakaran bagaimana kemalangan berlaku. Staff situ meyakinkan kami bahawa ianya ditanggung oleh pihak insuran, tak perlu risau.

Kemalangan yang menimpa kami
Tapi sebaik pulang jer di Malaysia, aku check kad kredit aku yang pihak Avis charge kad kredit aku sebanyak lebih kurang AUD500. Adoi. Aku tak tau kat mana yang lack. Aku cuba hubungi diorang, tapi hampeh jer jawapan semua tak memuaskan hati. Last nya kami bayar juga sebab kot mana pun kad kredit aku ni kena bayar jugak sebelum payment date.

Lepas drop kereta tu, kami jalan masuk ke airport. Cari gate, tak jumpa. Rupanya kami berada di domestic terminal. Kami pun naiklah shuttle ke terminal international. Baru lah betul jumpa gate kami. Jadi, pastikan korang berada di terminal yang betul ya. Ni nasib baik kami sampai awal ke airport. Kalau last minit, tak ke parah kejar masa.


Di dalam shuttle
Kesimpulannya, kami seronok ke negara orang putih yang murah. Rasa menyesal kerana hanya mempunyai 5 hari jer di bumi Western Australia. Pusing sampai ke Albany dalam masa yang singkat. Tak puas. InshaaAllah nanti kami akan repeat lagi ke Perth. Aku pun tak lama lagi akan migrate juga ke Australia. Post ini adalah throwback. Selepas ni aku akan post segala cerita tentang proses aku migrate ke Australia. Moga bermanfaat dan membuka mata kalian semua untuk pergi merantau dan berhijrah.

Selepas ini aku akan berhijrah ke Sydney pula

No comments:

Post a Comment

Pengalaman Mengandung di Sydney, Australia - Part 1 : Mengandung di Luar Negara

Satu persatu pengalaman aku tulis dalam blog ni. Pengalaman berhijrah, pengalaman sekolahkan anak, pengalaman ambil ujian IELTS dan PTE. Kal...