Friday, 28 September 2018

Hatyai Trip

Tahun 2018 merupakan tahun yang banyak kali aku ke Thailand. Aku hanya sempat update catatan perjalanan aku dari Penang ke Bangkok, Aranyaprathet dan ke Khao Yai. Tahun ni saja aku ke Hatyai dua kali. Hal ini telah menimbulkan fitnah. Rakan lamaku telah memfitnah aku kerap travel ke Thailand kerana pergi mencari bomoh siam untuk mandremkan dia.

Nauzubillah...

Aku kalau travel mesti akan travel dengan family. Aku bukan jenis tinggalkan anak dan suami di rumah untuk pergi travel. Bagi aku, susah dan senang kena lalui bersama. Begitu juga dengan travel. Kalau nak travel, travel sama-sama. Kalau takde duit, kita kumpul bagi cukup. Tahan dan sabar.

Aku bukan saja travel dengan suami dan anak semata. Aku travel dengan mak mertua, kak ipar, dengan mak aku sekali. Kau bayangkanlah, kalau aku nak cari bomoh siam takkan aku nak heret semua ahli keluarga aku yang join trip dengan masing-masing punya OOTD. Takde keje. Mudah sungguh kerja memfitnah. Aku bersengkang mata buat itinerary dan bajet perjalanan. Mudah-mudah kau fitnah. Macam orang tak beriman. Ada lagi yang percaya bomoh bomoh ni dari ketentuan tuhan.

Dah la ada satu trip aku ke Hatyai tu di sponsor oleh ibu mertua dan kakak ipar aku. Pergi dengan bapa mertua aku sekali. Fikir pakai otak dan iman di dada lah kalau nak fitnah orang. Tak pasal - pasal aku jadi mangsa fitnah even aku travel kongsi segala benda di ig story, blog, travel dengan family plak tu. Kau tak tahu lagi kot doa mangsa fitnah Allah angkat tinggi mana. Kalau aku doa kau hidup tak selamat di dunia ni macam mana? Merangkak lah kau cari aku di Padang Mahsyar nanti.

"Dan FITNAH itu lebih besar (dosanya) daripada membunuh" (Al-Baqarah : 217)

Eh, buang masa pulak cerita pasal mangkuk sorang ni.

Berbalik cerita aku ke Thailand.

Trip aku ke Khao Yai tak disangka mendapat perhatian ramai. Sekaligus viral di media social pada awal tahun 2018. Di bulan September pula viral lagi sekali post aku ke Pruksa Park yang terletak di Hatyai. Aku bukan gila glamer ke apa. Bukan aku yang viral kan. Malaysian yang viral. Aku cuba nak ketengahkan tempat yang aku pergi dan aku nak kongsikan kepada korang. Supaya korang dapat manfaat dari perjalanan aku ke negara orang, ke tempat orang. Aku rasa aku dah beri sumbangan yang baik untuk masyarakat dengan berkongsi tempat-tempat menarik. Jadi korang dengan keluarga atau rakan-rakan boleh pergi bercuti sama-sama. Itukan dapat mengeratkan silaturrahim.

Viral post ke Khao Yai
Viral post ke Pruksa Park
Aku nak dedahkan, travel ni adalah satu hobi dan aktiviti yang sihat. Dapat membuka minda korang. Dapat mengenyangkan korang. Dapat meluaskan pemandangan korang. Dari korang mereput di rumah, sedih tak tentu pasal, rasa loser sengsorang pastu nak menyalahkan orang lain, ada baiknya korang pergi travel. Toksah bagi alasan takde duit. Habiskan kat McD tiap minggu, karaoke, wayang tu boleh pulak. Aku banyak kali cakap, ianya cuma kena bijak kawal perbelanjaan.

"Having a strong determination will bring you to another place"

Back to the topic. So, dua kali dah aku ke Hatyai. Aku pun tak tau macam mana nak susun post. Aku rasa aku akan kongsikan mengikut attraction place. Satu attraction place, satu post. Aku takde itinerary ke Hatyai sebab first trip tu di sponsor oleh kak ipar dan ibu mertuaku. Masa tu kak ipar aku dah berpengalaman ke Hatyai. Jadi aku ikut saja. Syok juga jadi follower trip.

Trip kedua tu paling best sebab kami ke Coco One Beach Resort yang terletak di Sakom Beach dan juga kami lajak ke atas Hatyai untuk melihat water lily di Phattalung. Kami masuk ke Hatyai melalui Ban Prakob. Bukan Bukit Kayu Hitam. Tak sesak. Tak ramai. Smooth jer.

Trip sampai dua kali ke Hatyai ni tak dirancang pun. First trip tu sebenarnya aku taknak join sebab duit tak mandang. Pastu family in law aku datang ke rumah aku di Penang untuk gi kenduri rumah abang Sopi di Kulim kemudian kami lajak ke Hatyai. All expenses memang under family in law aku. Memang segan sebenarnya. Disebabkan ajakan pertama tu aku dah tolak. Diorang gi sendiri. Kali kedua tak sampai hati pulak nak tolak. Mengenangkan kami should spend some time for family before migrate (that time) so kami pergi jugak. Dengan ibu bapa mertuaku juga kak ipar aku.

Trip kedua tu sebab kak ipar aku suka mengusik dan cabar cabar kat ig. "Ada bran".. gitu. Aku pulak kenot move on dengan makanan di Hatyai. Kami pulak nak buat rare ke Phattalung dan Sakom Beach. Maka tanpa dirancang, lagi sekali, tanpa itinerary, kami ke Hatyai lagi sekali. Coco One Beach tu nak memenuhi hasrat ibu mertuaku manakala Phattalung pulak memenuhi hasrat kak ipar aku.

Coco One Beach Resort terletak di Sakom Beach. 1 jam drive dari ban Prakob
Water lily di Phattalung. 2 jam drive dari Hatyai
Songkhla Mosque.
Thanks to my husband. Supportive and drive all along mengikut hasrat kami masing-masing. 

Jadi, secara keseluruhan aku simpulkan kalau korang ke Hatyai korang boleh consider tempat-tempat ni :

  • Selain Bukit Kayu Hitam yang ramai dan beratur panjang, korang boleh try masuk Thailand ikut Ban Prakob melalui Kota Putra, Durian Burung, Kuala Nerang, Kedah.
  • Alang-alang dah masuk ikut Ban Prakob, korang boleh cuba singgah di Sakom Beach. Boleh lepak di Coco One Beach Resort untuk bergambar. Cantik.
  • Makan di Floating Market
  • Makan udang di area Lee Garden Plaza
  • Makan di Kaitod decha
  • Drive 2 jam ke atas Hatyai untuk menaiki boat melihat water lily di Phattalung
  • Shopping di Asean Nigh Market dan Greenway Market
  • Feeding animal di Pruksa Park
  • Menziarah masjid Songkhla yang bagaikan Taj Mahal.

Setakat ni, tempat ni jer yang aku pernah pergi. InshaaAllah aku akan repeat lagi dengan ahli keluarga untuk ke sunflower farm di Hatyai. Aku tak pergi shopping pun sebab masa tu aku dah nak migrate ke Australia. Jadi target aku hanya untuk makan-makan dan bergambar jer.

Aku cadangkan korang menginap di Grand Plaza Hotel sebab hotel ni tak mahal sangat, ada car park dan berhadapan dengan gerai makan udang besar-besar tu. Car Park tu penting sebab kebanyakan hotel takde car park yang selamat. Bila ada car park, senang korang nak jenjalan Hatyai menaiki tuktuk. Korang leh simpan jer kereta kat hotel. Lokasi strategic, jadi korang leh makan berulang kali udang tu sampai tengah malam haha.

Grand Plaza Hotel bersebelahan Lee Garden Plaza dan berhadapan dengan gerai udang besar
Grand Plaza Hotel
Terbaru family in law aku ke Hatyai lagi semasa aku berada di Australia. Diorang stay di Grand Pink Hotel. Boleh lah korang cuba consider hotel-hotel ni. Hotel lain pun boleh juga, cuma aku suggest hotel yang selesa, lokasi strategic dan tak mahal sangat, dan memudahkan korang untuk simpan kereta.

So, aku akan post kan satu-satu tempat menarik semasa trip aku Hatyai. Cekidaut!

No comments:

Post a comment

Kos / Modal Berhijrah ke Luar Negara

Untuk menetap di luar negara, korang perlu ada visa yang sah yang membenarkan korang stay dan bekerja . Biasanya seseorang dapat berhijrah...