Saturday 1 July 2023

Bagaimana Cara Nak Berhijrah ke Australia?

Memandangkan border dah buka, ramai cari jalan keluar. 

Aku tau korang bukan rajin membaca sangat kan. So, aku ringkaskan macam mana nak guna blog aku. 
Nanti aku free baru aku try buat video. Walau aku segan, tapi aku mempunyai passion dalam berkongsi bab nak migrate ni sebab aku melaluinya sendiri. Bukanlah nak pancing followers. Benda ni impian aku, aku dah lalui dan aku suka berkongsi. Aku nak beri-TAHU korang yang kita ni ada jalan untuk kejar impian nak duduk OVERSEA. At least korang jumpa jalan yang betul untuk berhijrah.

Tanpa melalut panjang, ringkasan dia begini, 

Untuk panduan korang.

Kalau korang jumpa blog ni semasa korang search in google, aku harap korang baca dulu blog ni habis-habis sebelum korang pergi mesej aku kat IG atau FB. If korang dah ada some knowledge, ada effort on doing research macam mana nk ke luar negara, i feel glad and happy to help IF you have further questions.



1. Kalau korang dah ada ijazah in some special skills like Engineer or Arkitek dan having some work experience bekerja di Malaysia, korang boleh apply terus PERMANENT RESIDENT melalui Migration Skill Visa atau korang boleh panggil WORKING VISA. Visa ni tak perlu dapatkan job at the first place (independent), korang boleh apply VISA ni from Malaysia, korang boleh bekerja, dan boleh stay in Australia secara TETAP. 

Caranya, korang boleh tengok post yang aku ceritakan di sini. Please do more research, berapa point korang entitled, dan cara nak buat skill assesment.


2. Kalau korang takde apa-apa. Belajar pun takat SPM jer, atau diploma jer atau sijil. Don't worry, masih ada jalan untuk korang merasa duduk di luar negara. You need to start over with Education Pathway. Korang kena study di Australia. Cara ni dapat banyak sangat advantage untuk korang. Sambil tengah study, korang boleh bekerja, boleh cari kerja dan dapatkan sponsor job from company (sponsor visa dan dapat kerja), dan korang boleh apply Permanent Resident lepas belajar nanti.




Ok. Itu saja yang korang perlu fikirkan. Tak perlu runsing-runsing. Yang mana dapat tawaran kerja, biasanya takde masalah. Company yang uruskan tempat kerja dan visa.

Yang mana independent, takde sponsor sesiapa, tak berkahwin dengan Australian PR or citizen, korang guna either way di atas ni.

Australia takde permit kerja macam Indonesia datang bekerja di Malaysia. Kena ingat yang tu. Nak bekerja di Australia, perlu ada Visa bekerja. Perlu ambil English Test either PTE or IELTS. 

Lain-lain hal korang boleh explore blog aku:



3. Macam mana kalau mengandung dan mahu bersalin di Australia.

4. Macam mana nak renew passport dan daftar kelahiran anak di Australia.

5. Macam mana nak ambil PTE english test.


Akan datang banyak lagi proses yang aku nak ceritakan. InshaaAllah aku akan update from time to time. Semoga bermanfaat hendaknya.

Moga catatan pengalaman ini dapat feed some knowledge to you and ada ganjaran pahala buat aku.

Post ni nanti aku tulis elok-elok. Rushing sebab busy.

1 comment:

  1. Salam Sis Diyana. Thanks for sharing your journey and seronok baca, very inspiring. Boleh tau kolej masa Sis apply dulu di Sydney tu ACBI ke? Sis ambil diploma yg mana satu ye? sbb tgh survey ACBI and nampak Sis ada bg tips yg kalau boleh amik yg 2 tahun. Boleh share? Terima kasih

    ReplyDelete

Akhirnya Aku Dapat Habiskan Pengajian Master in Telecommunications Engineering di UNSW

Term 3 Tahun 2023 iaitu sesi terakhir pengajian aku. Term terakhir bagi aku. Term yang aku selesaikan baki subject yang belum diambil untuk ...