Thursday 22 August 2019

Preschool / Day Care and Vaccine in Sydney, Australia

Bila dah duduk luar negara ni, orang suka tanya,

"Wafiya dah sekolah ke?"

"Wafiya dah sekolah ke?"

Haih😪

It is not easy, dude! And it is expensive 😰
Tanya memang mudah. Aku yang dengar soalan ni gugup.


Memandangkan depan rumah ni ada satu bangunan day care sedang di bina dan setiap kali lalu, Wafiya berangan nak school kat sini, jadi aku pun menyiapkan apa yang patut.

First sekali, nak hantar anak ke sekolah atau day care, vaccine perlu lengkap.
"alah, nana. Kat Malaysia pun kena vaksin juga."


Ya. Kat Malaysia pun sekolah nak maklumat vaksin. Tapi sejauh mana penguatkuasaan terhadap anak-anak yang tidak di vaksin?
Aku percaya masih ramai lagi anak-anak yang masih boleh ke sekolah walaupun tidak vaksin dengan lengkap.

Aku bawa Wafiya jumpa doctor dan menyatakan hasrat untuk hantar Wafiya ke sekolah. Mujur aku memang bawa buku merah Wafiya sejak migrate dulu.
Doctor ambil salinan muka surat maklumat vaksin Wafiya di Malaysia. Ada beberapa vaksin tambahan yang aku ambil untuk Wafiya di klinik swasta dulu seperti Pneumococoal dan Varicella.
Pneumococoal ni sangat penting. Tak tau lah apa nasib Wafiya kalau dari dulu tak pernah ambil Pneumococoal. Rotarix untuk mencegah Rotavirus tak sempat ambil dan tak tahu pun pasal vaksin ni dulu.

Kemudian doctor panggil lagi sekali ke klinik semula dan membincangkan vaksin yang perlu Wafiya ambil bagi melengkapi syarat di bawah Health, New South Wales.
Wafiya tak cukup 3 lagi suntikan. Infanrix, Hepatitis B (dose ke 3) dan Nimenrix. Suntikan ni untuk mencegah diphteria, tetanus dan pertussis (whooping cough).

Boleh rujuk kat sini vaksin yang perlu di ambil mengikut Health New South Wales

Aku buat appointment untuk suntikan Infanrix dan Hep B . Dua liang dia dapat di bahu kiri dan kanan. Satu lagi vaksin dijadualkan lagi sebulan.
Nurse ada ajar cara dakap Wafiya, risau dia jerit sambil memberontak. Patah jarum nanti haru pulak kena pi hospital. Aku ni dah la takut jarum. Bawak pulak anak pegi cucuk. Aku yang nervous teruk.
Nangis jugak la dia satu kali lepas cucuk. Tapi bila nurse hulur lolipop, automatik senyap. Lap air mata meleleh. *senyum*

Dah selesai, masa nak bayar tu dalam hati aku fikir. Berapa pulak lah kena bayar untuk dua liang ni.
Yup... It's free, u know. 💁‍♀️ Lega.
Kena bayar $50 jer untuk consultation fee. Tapi selepas claim dengan Bupa Insurance, dapat balik $38. Memang ada kawan-kawan cakap, vaksin di sini free. Tapi selagi kita tak lalui, mana nak tau kan. Yeah, confirm. It is free. Vaksin kat sini semua free untuk anak-anak.

Dapat panggilan dari school Wafiya untuk datang ambil enrolment form dan set appointment for school tour. Tapi sekolah tak buka lagi. Sedang tunggu kelulusan. Sekolah baru kan. Actually bukan sekolah lah. Day care actually. Wafiya suka panggil school.

Application fee $100 (non - refundable)
Preschool minimum 2 days per week.
Satu hari $100.
Waktu preschool dari jam 7 pagi hingga 6 petang.
Bond $400 ( refundable after Wafiya leaving)

So now tengah fikir. Nak enrol atau tak.
$200 seminggu untuk hantar Wafiya pergi bersosial 😭
Pikir 2 kali mak mak pun.


Wafiya baru umur 4 tahun. Belum perlu ke sekolah lagi. Dia hanya boleh pergi day care. Since day care pun mahal, aku tak jadi hantar lah. But, even tak hantar Wafiya ke kinder atau day care, still banyak aktiviti yang Wafiya boleh join sekitar kediaman kami sebab kat sini banyak aktiviti untuk anak-anak. Sampai kan aku tak larat pulak nak kejar macam-macam aktiviti setiap hari untuk dia. Isnin ada art class, Selasa ada dancing class. Rabu free. Khamis ada storytelling. Jumaat ada playgroup.

Buat yang bertanya anak aku pergi ke sekolah ke tak, so ni jawapan dia. Belum lagi ke sekolah. Day care sini mahal ok. $100 per day.

No comments:

Post a Comment

Akhirnya Aku Dapat Habiskan Pengajian Master in Telecommunications Engineering di UNSW

Term 3 Tahun 2023 iaitu sesi terakhir pengajian aku. Term terakhir bagi aku. Term yang aku selesaikan baki subject yang belum diambil untuk ...