Monday 18 September 2023

Berhijrah ke Australia : Soalan Lazim Part 1

Malam tadi ada nampak satu soalan dari anonymous in one group.

Berumur 38 tahun, berkeluarga (berlima), nak migrate ke Australia. Boleh atau tidak?


Jawapan aku:

Macam yang aku cakap dalam post sebelum ni, kalau berkemahiran professional, tak kisah lah dari carpenter hingga ke engineer, jika ada kemahiran yang diperlukan Australia, boleh ikut cara di sini. 

Kalau takde apa-apa kemahiran, kena start over, menggunakan student visa, caranya di sini.

Aku tak suka ulas BOLEH ke tidak nak migrate.

As for me, what I have learned from my experience, BOLEH atau tidak itu atas kita sendiri sejauh mana kuat berusaha dan tekad untuk ke luar negara. Selain usaha, kita perlu ada MODAL. 

Ada MODAL, ada USAHA = BOLEH... itu jer formula nya. and of course atas izin Allah. Takde modal pun, kalau Allah izinkan, atas usaha kita, datanglah MODAL tu.

Berbalik tadi, aku tak suka ulas BOLEH ke tidak. Bear in mind, kalau ada anak ramai bersekolah, jika menggunakan student visa, haaaaa.... SAKIT bro....

Sebab, pemegang student visa kena bayar yuran sekolah anak sebanyak $10,000 setahun especially in NSW and VIC. Jika study diploma or cert or any course in VET sector (vocational)

Unless, u datang ambil master, yuran sekolah anak sekitar $7000. Or else, you amik PHD, yuran sekolah anak is FREE. OR OR ELSE, you amik master in WA, yuran sekolah anak is FREE.

I'm sure anonymous itu tadi tak mempunyai degree untuk ambil master, atau ada degree, nak ambil master, tapi yuran master sangat mahal. Macam mana nak self funded yuran master... Semuanya duit. Main dengan duit, nak berhijrah ni.

And one more thing, kalau dah umur 38, to start over again with student visa, bear in mind that limit umur for PR ialah 44 tahun. Kena cepat bertindak kalau nak migrate ke Australia. Paling-paling 2 tahun study. Strategikan your pathway. Tengok balik berapa lama study, berapa lama nak buat PTE, skill assessment, tunggu invitation untuk PR. semua tu kena fikir dah. That's why kena cepat bertindak sebelum umur 44 tahun.


Berbalik ke soalan asal. Kalau ada USAHA dan MODAL, boleh aja sih berhijrah ke Australia.

Selalunya aku jumpa orang yang ada IMPIAN, CITA-CITA, NIAT, tapi bila dengar jer MODAL nak kena banyak, hanyut terus impian tu dan langsung tak ambil langkah untuk berUSAHA. Tanya diri sendiri sejauh mana kita bertekad.

Andai takdir kita ke luar negara, pasti Allah dorongkan. Allah akan temukan kita setiap titik demi titik.Jumpa orang tu, jumpa orang ni. Jumpa pembakar semangat. Jumpa orang share jalan nak berhijrah. Jumpa cara nak berhijrah. Tinggal kita jer nak gunakan dan manfaatkan.

Jangan berhenti berdoa.

No comments:

Post a Comment

Akhirnya Aku Dapat Habiskan Pengajian Master in Telecommunications Engineering di UNSW

Term 3 Tahun 2023 iaitu sesi terakhir pengajian aku. Term terakhir bagi aku. Term yang aku selesaikan baki subject yang belum diambil untuk ...