Monday 8 July 2019

Flu Shot! : Proses Klinikal di Australia dan insuran BUPA

Musim sejuk ni ramai yg terkena selsema. Tapi kami hujung autumn awal lagi dah kena. Ada rakan nasihatkan ambil flu shot. Tapi masa tu tak faham ape benda. Kenapa kena ambil vaccine pulak. Kenapa kena cucuk pulak? Tak cucuk tak boleh ke? Dah kena selsema bersilih ganti 3 beranak baru ada kesedaran. Sebaik sahaja kami baik dari selsema, terus pergi ambil vaksin sebab memikirkan lagi 2 bulan nak hadap winter, kena ambil juga vaksin.

Procedure clinical di sini berbeza dengan di Malaysia.

  1. Set appointments. Kat sini, semua kena buat appointment. Urusan bank, jumpa doctor kena buat appointment.
  2. Tiba hari yg dijanjikan, oleh kerana ini kali pertama, maka kami perlu daftar, isi borang maklumat diri.
    Klinik
    Farmasi
  3. Tiba giliran nama kami dipanggil. Doctor sambut mesra di luar pintu pejabat.
  4. Kami berbual dan beramah mesra. Doctor tanya asal mana, dah berapa lama duduk sini, apa tujuan jumpa doctor. 
  5. Doctor beri sedikit penerangan ringkas tentang flu vaccine. Kemudian, doctor sediakan prescription dan call pihak farmasi (kedai sebelah) melalui telefon tentang jenis vaksin yang ada disediakan oleh farmasi tersebut.
  6. Apabila prescription siap, kami bawa dokumen tersebut ke kedai farmasi yang terletak di sebelah klinik.
    Bawa prescription doctor ke kaunter farmasi.
  7. Tunggu pihak farmasi sediakan ubat untuk kami berdasarkan prescription yg disediakan oleh doctor.
  8. Apabila ubat telah siap berserta nama yg tertera. Kami cepat-cepat buat bayaran di kaunter farmasi dan bawa ke klinik semula kerana ubat tersebut baru sahaja keluar dari peti sejuk. Kos ubat ialah $19. 
    Pergi bayar pulak kat kaunter bayaran farmasi
  9. Kami masuk ke bilik rawatan. Doctor tadi datang semula dan semak vaksin yang kami ambil dan tunjuk tarikh expired yang tertera pada ubat kepada kami. 
  10. Selesai. Kami buat bayaran $50 untuk kos konsultasi doctor.

Setelah urusan klinikal selesai, aku terus menuju ke pejabat insuran BUPA untuk urusan claim. Kebetulan dekat antara klinik dan juga pejabat insuran. Aku tunjukkan resit bayaran klinik dan pihak BUPA minta akaun bank untuk duit claim dimasukkan. Kos jumpa doctor ialah $50, dapat claim $38. Kos ubat tak dapat claim sebab bawah $20. Tapi kalau vaksin untuk Wafiya, semua free. Apa-apa vaksin.


SELESAI.

Claim rawatan di BUPA insuran office.

Selang dua jam aku tengok duit claim dah masuk. Cepat sungguh. Mengagumkan🤩


Begitulah urusan klinikal di sini dan fungsi insuran. Sangkaan aku meleset. Aku ingatkan boleh claim kalau warded jer. Rupanya pergi klinik pun boleh claim. Dulu bawa Wafiya vaksin pneumococoal guna duit sendiri kalau di Malaysia. Pneumococoal vaksin dan apa-apa vaksin untuk anak-anak kat sini semua free.

Insuran di sini, wajib dimiliki. Kalau tak beli insuran, tak lengkap lah urusan visa. Dalam proses application visa dah diminta polisi insuran yang ada. OSHC (Oversea Student Health Care) aku pakai BUPA. Untuk kami 3 beranak dan setahun pengajian, kos insuran dalam $4000 . Kat sini kalau beli insuran, beli saja online atau call. Tertera quotation pada website. Pandai-pandai lah buat keputusan. Tiada agent dilantik untuk beri advise atau promote.


Aku teringat raya haritu kawan cerita, kat sini insuran kereta adalah pilihan tapi insuran injury pemandu tu wajib. Kita di Malaysia, roadtax kereta mati, insuran kereta wajib ada terlebih dahulu sedangkan diri kita sendiri belum tentu punya insuran kihkihkih 😁.Sayangnya kita pada kereta. 🥰 🚘


No comments:

Post a Comment

Akhirnya Aku Dapat Habiskan Pengajian Master in Telecommunications Engineering di UNSW

Term 3 Tahun 2023 iaitu sesi terakhir pengajian aku. Term terakhir bagi aku. Term yang aku selesaikan baki subject yang belum diambil untuk ...