Monday 13 August 2018

Khao Yai Trip : Day 3 : From Rongkluea Market, Aranyaphratet to Khao Yai

Selagi ada masa di sini memang aku peruntukkan sehabis baik. Bangun awal, tapi kedai belum bukak. Haha. Kami makan siap-siap. Sarapan roti. Terus bergegas keluar hotel naik motor ke Rongkluea Market lagi. Anak aku suka lah meronda naik motor. Pagi sejuk pulak tu.

Holiday in Thailand is not bad
Aku utamakan suami aku dulu untuk beli seluar jeans dan kasut dia. Kami pusing dalam ni adakalanya sesat. Buang masa dah sikit. Besar sangat oi! Lepas puas pusing, aku rasa macam nak balik hotel. Kemas barang dan check out.

Cubaan mengini minyak tak menjadi. Tak reti. Rupanya minyak still penuh. Tak luak
Lepas check out, barang semua masuk dalam kereta. Aku gi makan dengan anak aku dekat kedai Pattani tu lagi. Tapi aku suruh husband aku pusing lagi Rongkluea Market tu cari kasut dia pulak. Selagi ada waktu. Haha. Memang aku dah limit masa, by right, pukul 2 ptg mesti kena bertolak ke Khao Yai dah. Sebab perjalanan agak jauh. 4 jam lagi.
Tu sebab better naik motor. Senang cilok
Kalau pandai mencari, akan jumpa harta karun
Last minit, husband aku dapat rembat beberapa pasang kasut yang telah buat dia geram. Haha. Haa.. baru dia tau syiok nya datang sini. Ralat la tu tak cukup waktu. Hehe. Lepas get ready semua, tepat pukul 2 petang, kami bertolak ke Khao Yai. Bermulalah pengembaraan kami ke satu daerah baru. Aku tak tidur dalam kereta. Sebab aku nak lihat pemandangan bumi Thailand ni.

Yang kelakar nya. Masa nak isi minyak dalam perjalanan dari Aranyaprathet ke Khao Yai tu, kami agak kekok. Pump attendant tu pulak tak pandai bahasa inggeris. Guna bahasa isyarat gak la. Ini merupakan kali pertama kami isi minyak di Thailand. Bagi aku, agak mahal jugak la. Bagi yang datang dengan kawan-kawan, ini merupakan bonus untuk ada. Boleh share-share bayar petrol. Aku belanjakan RM170 untuk 3 hari setengah menyewa kereta. Kami punya jarak perjalanan agak jauh-jauh. Mungkin korang lain sikit.

Kira-kira 1 jam 35minit perjalanan, kami sempat singgah di The Verona in Tubland. Ini merupakan bonus bagi kami kerana memilih route dari Aranyaprathet untuk ke Khao Yai. Kalau korang sengaja nak sampai ke The Verona ni memang jauh la. Berlagu nak sampai. The Verona ni macam taman yang memberi kita aura seperti berada di European Countries. Untuk lepak santai berlari-lari dengan anak-anak memang sesuai. Persekitaran yang bersih. Tandas pun cantik.Ada pelbagai aktiviti di sini. Makan aiskrim, tunggang kuda. Tapi anak aku tidur lah pulak. Lagipun kami kejar masa untuk sampai ke Khao Yai sebelum gelap malam.

Di belakang
Di hadapan
Baru lepas hujan
Bagi aku, perjalanan dari Aranyaprathet ke Khao Yai sangat mengagumkan. Tak sangka aku Thailand ni cantik rupanya. Kami menempuh jalan berliku di tepian tasik. Tasik tu ada pedestrian, ada track kayuh basikal. Menurut kajian aku di google, rupanya tasik tu bernama "Lam Phra Phloeng Dam". Aku cuba ambil gambar dari dalam kereta tapi goyang-goyang. Jadi aku ambil gambar dari google ya. Jangan marah. Hehe.

Lam Phra Phloeng Dam
ni dari kamera aku
Di jalan yang sama, menghala ke Khao Yai, kami sempat singgah ke Flora Park, kira-kira sejam dari The Verona in Tublan. Tapi hari dah gelap. Flora Park pun dah tutup. Aku ambil gambar google jer la ek. Mana tau kalau korang boleh singgah ke kan.

Flora Park, Wang Nam Keow
Kami teruskan perjalanan kami ke Khao Yai yang masih berbaki 1 jam setengah sahaja lagi. Perjalanan seperti di Cameron Highland. Terdapat ladang strawberry. Bunga-bunga sedang berkembang mekar di perkarangan rumah masyarakat tempatan. Aku teka mesti sejuk. Kami cuba membuka tingkap kereta dan rasai suhu luar. Ya! memang sejuk. Aku hairan. Sini memang tanah tinggi ke apa?

Kami singgah di stesen minyak untuk ke tandas. Ya. Memang sejuk. Menggigil aku. Macam berada di luar negara. Air paip macam ais batu. Haha.

Hari dah gelap. Kami tak sempat tiba di Khao Yai lebih awal. Setibanya di Khao Yai, suami aku tertarik dengan satu tempat ni. Di tepi jalan. Kami berhenti untuk tengok lampu-lampu. Nampak menarik. rupanya Toscana Valley. Dah gelap. Tak dapat nak ambil gambar cantik-cantik.

Toscano Valley version aku
Jadi, aku pun ambil gambar dari google. Sesiapa yang berkesempatan boleh singgah. Lebih kurang 20minit dari Khao Yai.

Toscano Valley dari google
7.30pm kami tiba The Goodville Cottage dan bermalam di sini. Melepasi Khao Yai. Cottage ini terletak di daerah Pak Chong. 15minit jarak antara Pak Chong dan Khao Yai. Owner The Goodville Cottage ni sangat ramah. Dia bagitau kami tempat-tempat menarik untuk dilawati. Sebenarnya aku agak kecewa sebab tarikh kami pergi ni penghujung bunga matahari. Aku rasa macam dah takde harapan nak tengok sunflower blooming. Tapi owner cottage ni suggest kami pergi melawat Maneeson Sunflower Farm. Masih ada lagi bunga matahari di sini. Hati aku berbunga riang. Tak sangka boleh jumpa.

I love it
Jadi, kami set untuk pergi melawat Maneeson Sunflower Farm. Aku kena adjust itinerary aku. Malam tu, sebelum tidur, kami sempat lagi ke Tesco Lotus di Pak Chong dan singgah di 7E dalam perjalanan pulang semula ke cottage. Saja nak tengok local sini punya tempat shopping. Kami cari bekalan makanan sikit seperti roti, tuna, minuman.

Keseluruhan harini memang memenatkan. Berjam - jam drive dari Aranyaprathet ke Khao Yai. Tapi terbayar dengan pengalaman pemanduan dan dihidangi pemandangan yang menarik di negara Thailand.