Wednesday 8 August 2018

Khao Yai Trip : Day 2 : Bangkok to Rongkluea Market, Aranyaphratet

Pagi tu selepas check out, kami panggil Uber untuk bawa kami ke Avis Office Car Rental yang terletak di Downtown. Dalam perjalanan, kami dapat nikmati kesibukan kota Bangkok di waktu pagi. Sebelah bangunan Avis, terdapat 7Eleven. Best!. At least kami tak perlu harung kesesakan untuk mencari bekalan roti atau minuman.

Meninggalkan bandar Bangkok untuk ke Aranyaphratet
Office Avis di Bangkok. Bukan di airport yer
Waktu pick up kereta adalah pada jam 8am. Setibanya aku di sana, aku masuk ke office, sebab aku yang booking dan menggunakan kad kredit aku. Aku pun sign beberapa dokumen dah verify insuran yang dibeli. Memadai lesen memandu Malaysia untuk menyewa kereta di Thailand. Seingat aku, aku book kereta kecik, Toyota Yaris. Tapi aku dapat Suzuki saiz sedan. Layan~ Lagi lah selesa, kan?

tengok-tengok dapat kereta besar. Best lah
Tepat 9am seperti dijadualkan di dalam itinerary, kami gerak ke Aranyaprathet. Penting ya untuk kita patuh pada itinerary. Supaya timing tak lari. Jika bergerak dalam bilangan kecil, senang nak bergerak. Kalau ramai, kena peruntukkan masa lebih sedikit. Perjalanan mengambil masa 4 jam memandu. Kami hanya menggunakan waze.

Selepas menempuh jalan sesak di Kota Bangkok, kami menuju ke sebelah Timur Thailand, iaitu Aranyaprathet. Syurga bundle. Bundle Heaven. Begitulah gelaran-gelaran tauke-tauke bundle dan peminat-peminat barangan bundle. Aranyaprathet terletak di sempadan Thailand - Cambodea. Memang boleh sangat lah jika aku nak kan cop Cambodea, boleh jer nak menapak. Tapi aku tak amik pusing pun berapa negara dah ku pergi, yang penting ada pengisian di setiap negara yang aku lawati.

Selama tempoh 4 jam ini. Kami singgah di petrol station. Rupanya R&R di sini semestinya di station minyak. Menurut pengalaman aku merentas beberapa daerah di Thailand ini, jalan raya sangat luas dan selesa. Permukaan jalan juga rata. Highway di sini bukan seperti di Malaysia. Di sini tiada tol. Tol dikenakan seingat aku sekali sahaja itupun dalam 3ringgit.

Bayar tol
Jalan menuju ke Aranyaphratet

Ya. Seperti yang ku jangkakan. Tepat pukul 1 petang memang kami tiba di Aranyaprathet.Kami terus ke urusan check in Hitz Hotel. Interior design hotel ini sangat menarik. Penuh barangan antik, sesuai dengan lokasi nya yang terletak bersebelahan dengan pelbagai jenis jualan barangan bundle, Rongkluea Market. Hotel ini menyediakan skuter / motor untuk disewa. Adalah menjadi satu keperluan untuk menaiki motor sahaja untuk meronda ke kawasan ini. Alternatif lain adalah menggunakan buggy car. Tapi buggy car tak boleh nak cilok di celah-celah kedai.

Receptionist. Diorang tak pandai english
Tangga untuk naik ke tingkat atas
toilet
Bilik hotel. Agak sempit

Berhampiran dengan hotel ini terdapat kedai makan orang Pattani. Kami makan petang dan malam di sini. Mereka boleh bercakap melayu dengan dialek Kelantan. Tak susah untuk mencari makanan halal di kawasan ini.

Makan di kedai Pattani
Kami bertiga melihat kawasan Rongkluea Market menaiki skuter pink terlebih dahulu untuk identify lorong mana yang menjual kasut, seluar jeans, tshirt dan juga bag. Seriously, 2 hari pun belum cukup untuk cover semua tempat. Aku mula rasa menyesal sebab stay sini 2 hari 1 malam jer. Tak cukup!

Jadi aku recommend korang berada di sini sekurang-kurangnya 4 hari 3 malam jika anda bukan peniaga. Macam aku, aku ke sini lebih kepada ingin mencari barang keperluan jer. Bukan untuk menjual. Kami teruja bila terjumpa barang-barang branded yang murah dan masih berkualiti.

Sambil jemur sambil jual
Kami sewa motor untuk mencilok
Ada juga di dalam kedai
Handmade in US
Selesai meronda, suami aku hantar aku dan anak ke hotel untuk makan. Suami aku jer yang berkeliaran meronda dan beli barang-barang yang dia nak. Excited betul dia. Bila orang dah tutup kedai baru dia balik hotel. Macam-macam cerita dia bawak balik. Terjumpa orang itu la. Ini la. Jumpa kedai murah lah. Aku tau, dia kesal sebab tak cukup hari stay sini. Hahaha. Aku dah cakap awal-awal, tak cukup. Taknak caya. Haha.

Kerja-kerja mencuci kasut
Menurut orang sini, Aranyaprathet lebih sejuk semasa hujung tahun. Masa ni lah sesuai untuk shopping bundle. Macam kami pergi ni, Ya Allah. Panas. Bercerau ketibas. Satu hari nanti kami nak ke sini lagi. Serious tak puas.