Tuesday 28 January 2020

Urusan Sekolah Anak di Sydney, Australia - PART 2 : Parents Seminar

Ada tiga sesi antara pihak sekolah dgn parents. Sebab aku daftar lambat, sempat pegi satu seminar jer.

Bermula dengan sesi pendaftaran, Wafiya dibawa oleh buddy untuk ke classroom. Wafiya didedahkan dengan persekitaran kelas kindergarten yang sebenar.Manakala parents masuk ke dewan untuk sesi seminar. Ada jamuan ringan untuk parents. Minuman jus, teh, biskut dan kek lapis Sarawak.




Aku duduk di bahagian hadapan. Siap bawa pen. Tekun menulis apa yang aku dengar dalam sesi taklimat. Dalam aku kusyuk dengar taklimat, aku toleh ke belakang. Rupanya aku sorang jer yg menulis. Mak mak yang lain tangan silang peluk tubuh.


1. Speech Pathology

Taklimat pertama dimulakan dengan speech pathology. Pihak sekolah menjemput speech therapist dari pihak luar. "We teach sound, not alphabet" kata beliau. Kalau sound tak betul, nanti ejaan pun tak betul. Pentingnya sound development dan language development dalam perkembangan anak-anak. No problem kalau anak bercakap dua bahasa iaitu bahasa inggeris dan bahasa ibunda katanya. Parents diberi kesedaran supaya lebih alert jika anak mengalami masalah speech delay. Beliau juga mewar-warkan bahawa kanak-kanak di Australia diberi insentif 5 sesi untuk berjumpa dengan therapist. Sememangnya peluang ini rugi jika tidak digunakan. Therapist turut memberitahu antara punca anak speech delay ialah disebabkan penggunaan gadget secara berlebihan dan kurang eye contact dengan ibu bapa which is lead to communication breakdown.

2. Reading

Jika sebelum ini parents diberi kesedaran melalui brochure tapi kali ini pihak guru pula menerangkan dengan lebih jelas kepentingan membaca. Sebagai ibu bapa, kita berperanan untuk peruntukkan masa untuk bacakan buku kepada anak-anak. Sebelum memulakan pembacaan, tanya soalan kepada anak, buku ini tentang apa, beri peluang kepada anak untuk terangkan cover buku tersebut menggunakan daya kreativiti mereka dan habiskan bacaan dengan beberapa soalan ringkas untuk menguji kefahaman. Pihak guru juga menekankan peranan parents supaya bawa anak consults dengan speech therapist lebih awal, bukan serahkan bulat bulat kepada pihak sekolah untuk mendidik anak sehingga pandai membaca. Ianya perlu bermula dari rumah. Pihak guru khuatir jika anak ketinggalan dalam menyebut phonics dan mengeja serta akan lewat membaca.

3. Counting

Guru menunjukkan hasil kerja anak murid kepada parents dalam pembelajaran counting. Bukan menghafal. Mereka perlu faham makna di setiap number. Sebagai persediaan anak-anak sebelum menginjak sesi persekolahan, parents kena kreatif dengan mengaitkan persekitaran dan penomboran.

Ibu bapa yang hadir. Majoriti di sini muslim

Selepas sesi taklimat, aku ke classroom menjemput Wafiya pulang. Sempat berkenalan dengan warga Indonesia yang merupakan permanent resident di sini. Dan aku ambil kesempatan untuk spend beberapa minit melihat persekitaran sekolah.

Wafiya tunjuk sticker yang teacher bagi. Aku lihat budaya memberi sticker kepada anak-anak di sini sangat menular. Any achievement or accomplishment yang diorang buat, pasti dapat sticker. Hal ini nampak simple tapi memberi impak besar kepada anak-anak. Sticker jer pun Wafiya excited.

Semasa sesi pendaftaran tadi, sempat aku lihat kantin Wafiya. Tak semeriah kantin sekolah di Malaysia. Tiada bangku dan meja serta kurangnya kepelbagaian juadah. Aku tak pasti kt mana cikgu cikgu makan. Aku dapati banyak bubbler disediakan demi menggalakkan anak-anak minum air banyak. Dalam office, di perkarangan sekolah, di kantin aku selalu terdengar cikgu pesan kepada anak murid supaya jangan lupa minum air. "Drink a lot of water, buddies" pesan guru. Amboi. Buddies panggil nyer.

kantin sendu sekolah Wafiya

Di sudut lain pula, aku lihat anak-anak menyiapkan diri dengan pakaian renang. Aku tanya nak pergi mana since aku tak nampak swimming pool di dalam sekolah. Rupanya setiap minggu ada kelas renang bagi murid Year 2 di swimming pool city council. Mereka menaiki bas yang disediakan dan dibimbing oleh guru pengiring. Aktiviti ini adalah di dalam waktu sekolah. Bukan sesi petang mahupun hari cuti. Australia kaya dengan kepelbagaian pantai dan swimming pool. Jarang jumpa anak2 yg tak pandai berenang. Aku yang dewasa ni pun duduk tepi jer sebab tak pandai berenang. Budak lain celepuk celepak pandai berenang.


siap - siap nak pergi swimming

Begitulah pengalaman aku enrol Wafiya ke sekolah. Tak terfikir pula yang pihak sekolah rajin jemput speech therapist luar. Aku tak pasti di Malaysia bagaimana sebab aku tak ada pengalaman. Inilah yang aku dapat ceritakan senario sistem di sini.

Sambung kisah yuran Wafiya pulak...

No comments:

Post a Comment

Akhirnya Aku Dapat Habiskan Pengajian Master in Telecommunications Engineering di UNSW

Term 3 Tahun 2023 iaitu sesi terakhir pengajian aku. Term terakhir bagi aku. Term yang aku selesaikan baki subject yang belum diambil untuk ...