Wednesday 29 January 2020

Urusan Sekolah Anak di Sydney, Australia - PART 3 : Yuran Sekolah

Sambung cerita lepas hantar borang ke NSW Education Department. Kali ini cerita tentang proses teknikal untuk sekolahkan Wafiya.



Selepas NSW Education Department terima borang kami, kami di cas sebanyak $110 untuk processing fee. Kemudian pihak mereka akan proses permohonan "Authority to Enrol". Diorang akan tengok jenis visa parents untuk menentukan berapa yuran yang dikenakan.

Part ni paling berdebar dan kena belajar terima hakikat. 😭 Yuran Wafiya adalah sebanyak $9800 per year untuk kindergarten. Itu adalah kos yuran yang perlu dibayar kepada NSW Education Department. 

Seperti yang aku ceritakan dalam post sebelum ini, umur Wafiya dah kena ke kindergarten. Oleh kerana Wafiya akan berumur 5 tahun pada tahun 2020, dan Wafiya dilahirkan sebelum 31 July, makanya Wafiya dah kena ke sekolah walaupun umur dia baru 4 tahun beberapa bulan. 

Kalau lahir selepas 31 July, boleh bersekolah mengikut tahun seperti di Malaysia iaitu 6 tahun tadika, darjah 1 ketika berusia 7 tahun. 

Tapi sebab Wafiya lahir sebelum 31 July, makanya Wafiya sekolah awal setahun. Bermakna Wafiya akan masuk Year 1 pada umur 6 tahun. 

Aku mungkin boleh tak sekolahkan Wafiya lagi buat masa ini JIKA visa kami masih ada. Disebabkan visa tamat December dan kami decide nak stay lagi, jadi untuk apply visa baru, makanya aku kena enrol kan Wafiya ke sekolah menurut syarat immigration.

Ini yuran di sekolah kerajaan. Primary School. Wafiya bersekolah kindergarten di public school. Sekolah rendah bersama murid year 1, year 2 and so on.. gitu.

Aku dikategorikan dalam VET sector, so yuran Wafiya $9800 untuk 1 year Kindergarten

Untuk lihat anak kita entitle fee waived atau tak. Aku dalam kategori subclass 500 Vocational and Training sector.

Kami diberi pilihan untuk bayar sekali langsam $9800 ataupun secara dua kali bayaran. Aku pilih dua kali bayaran. So, aku bayar $4900 untuk setengah tahun (satu sem).

Pihak NSW Education department akan mengeluarkan surat COP (Confirmation of Placement) yang menyatakan Wafiya berjaya didaftarkan di bawah state education dan confirmation sekolah pilihan. Antara kita dengan pihak sekolah, hanya perlu bayar school levy sebanyak $80. Uniform kena beli sendiri. Lain sekolah, lain uniform ya. Tak sama seperti di Malaysia.

"Pesanan buat sesiapa yang berhajat untuk berhijrah, yang mempunyai anak bersekolah, dokumen COP diperlukan oleh pihak immigration. Umur wajib anak ke sekolah pun berlainan dengan Malaysia. So, kena siapkan duit yuran anak sebelum submit visa application".

Ramai yang ingin berhijrah tapi mempunyai kekangan kewangan tambah lagi yang mempunyai anak 2 atau 3 orang. Impian terkubur begitu sahaja. Ini kami baru ada Wafiya seorang. Selain yuran, kos insuran juga perlu disediakan. Tiada insuran, tak lengkap lah permohonan visa dan tak boleh submit.

NSW Education Department adalah state education kami kerana kami tinggal di New South Wales. Berlainan state, berlainan harga yuran. Difahamkan yuran untuk Western Australia lebih mahal. Tetapi depends pada jenis visa parents. Di New South Wales, parents yang study Phd diberi fee exemption for child school.
 
Semua maklumat boleh didapati di website state education masing-masing. Aku akan rumuskan fee exemption condition mengikut jenis visa pada post akan datang. Harga yuran mengikut berlainan state. Bermaksud, kalau tinggal di Sydney, state education ialah New South Wales. Kalau tinggal di Melbourne, state education ialah Victoria. Kalau tinggal di Perth, state education ialah Western Australia. Dan aku nak ingatkan, antara ke semua state ini ialah berlainan cara, proses dan harga yuran. Tak sama. Sydney, Melbourne dan Perth tak sama harganya.

Harap maklumat di atas sedikit sebanyak membantu bakal penghijrah untuk membuat persediaan di masa akan datang.

"Berhijrah dengan menggunakan student visa sangat memerlukan komitmen yang banyak tambahan lagi jika bawa anak bersama."

Di sebalik kegirangan Wafiya menyarungkan uniform sekolah, terselit bayangan seorang daddy yang rajin bekerja untuk membayar yuran puteri kesayangannya 😢

No comments:

Post a Comment

Akhirnya Aku Dapat Habiskan Pengajian Master in Telecommunications Engineering di UNSW

Term 3 Tahun 2023 iaitu sesi terakhir pengajian aku. Term terakhir bagi aku. Term yang aku selesaikan baki subject yang belum diambil untuk ...