Monday 27 January 2020

Urusan Sekolah Anak di Sydney, Australia - PART 1 : Enrolment

 THROWBACK November lalu...

"Eh... Berapa umur Wafiya skrg?"

"Baru 4 tahun 4 bulan kalau ikut bulan ni." jawabku.

"Tahun depan dia 5 tahun kan? Dia lahir bulan berapa?"

Aku jawab, "10 July 2020 baru 5 tahun. Kenapa yer?"

Kawan aku balas lagi, "Eh Nana. Dia kena sekolah dahla tahun depan."


Aku tersentak. 😲 Teringat yg rancangan aku dulu tergendala sebab nak hantar ke day care depan rumah ni $100 per day. Disebabkan mahal, aku kuburkan niat utk hantar ke mana2 selagi umur dia belum 6 tahun utk ke tadika.

"Tapi Wafiya baru 5 tahun. Wajib ke pergi sekolah?"


"Australia lain, nana. Sini cut off 31 July. Wafiya lahir 10 July. That means 10 July 2020 dia turns 5 dah wajib ke tadika awal tahun 2020. Umur dia 6 tahun nanti dia masuk Year 1. Sini awal, Nana. Sepatutnya sekarang dah kena enroll siap2. Kalau penuh, masuk dalam waiting list. Lagi lambat."

Aku mula menggelabah. "Habis tu aku kena buat apa ni?". Aku mula teringatkan jadual vaksin Wafiya tertangguh gara2 tak jadi ke day care bulan September lalu. Duduk jauh dan luar kebiasaan kita di tanah air buat aku jadi blur tak tau nak mula dari mana.



Berjalan kaki ke sekolah Wafiya. Permukaan mendaki.

Dalam kesibukan aku prepare PTE dan persiapan visa, aku terlepas pandang persekolahan Wafiya. Hidup di tanah asing, semuanya kena buat sendiri. Alert sendiri. Mujur ada kawan yg suddenly tanya umur Wafiya. Aku ingatkan 6 tahun baru wajib ke tadika. 😣

Keesokan harinya, aku buat appointment klinik dan lengkapkan vaksin mengikut syarat NSW Health. Apa-apa hal, sattlekan vaksin dulu, senang. Kemudian aku call sekolah yang terdekat untuk dapatkan maklumat lanjut.

Dalam perbualan telefon, pihak sekolah confirmkan umur Wafiya terlebih dahulu dan alamat rumah. Jika alamat berada dalam buffer sekolah, boleh daftar di sekolah tersebut. Aku pilih public school yang jaraknya hanya berjalan kaki dari rumah. Wafiya akan ke Kindergarten di primary school berhampiran, which is big school for her.

Aku dapati wujud perbezaan istilah Kindergarten mengikut berlainan state. Di New South Wales, kindergarten ialah tadika sebelum memasuki Year 1. Manakala di Victoria, pre-school ialah tadika sebelum memasuki Year 1. Ini yang aku faham selepas bertukar pendapat dengan rakan-rakan berlainan state. Walaupun di bawah satu negara, Australia mempunyai peraturan berlainan mengikut state.
  

Aku ke pejabat sekolah dan bawa beberapa dokumen penting antaranya ialah passport, visa, offer letter, AIR (Australia Immunisation Record) dan rental agreement untuk urusan pendaftaran. Dokumen tu mewakili point yang melayakkan untuk pendaftaran. Kalau tak cukup dokumen, means tak cukup point, ada masalah nanti nak enrol.

Actually, sebelum pergi ke pejabat, aku dah usha kat website sekolah dan New South Wales Education. Dah isi borang tapi lupa print out. So, aku kena isi manual lagi sekali di pejabat. Di Australia ni, maklumat di website sangat reliable. Memang boleh diharap dan up to date. Aku underestimate sebenarnya. Ingatkan borang yang aku download dari website tu bukan dia. Rupanya memang yg itu.

isi borang

Kena isi dua borang. Satu borang enrolment sekolah. Satu lagi borang NSW Education Authority to Enrol. Principal sekolah akan cop dan sign borang Authority to Enrol dan parents kena pos ke pejabat NSW Education di Wollongong. Dalam masa yang sama, aku ada scan dan sekali lagi hantar by email sebab aku risau dokumen hilang di tengah jalan ke apa. Anything kena ada back up. Sangat pantas diorang buat kerja. Laju jer reply email.

Admin office ada kasi borang nak assign anak ke religious class. Bagusnya. So, aku assign Wafiya ke Islamic class. Ada satu lagi borang consent untuk parents isi jika bersetuju membenarkan pihak sekolah ambil gambar anak-anak untuk kegunaan website dan majalah sekolah.

Lepas siap isi borang dan sign segala macam dokumen, admin kasi satu bag starter pack 🤪 banyak oi. Kalau mother-mother yang otai dan memang penduduk sini, biasanya tak hairan sangat dengan segala info yang diberikan. Tapi aku ni dah lah newbie mother, bukan asal penduduk sini pulak tu. Segalanya baru bagi aku. Ada baiknya aku baca semua untuk aku fahamkan syllabus dan budaya persekolahan anak di sini.

Starter pack jer pun dah 1 bag

Antara maklumat yang diberikan dalam starter pack :

1. Reading
Budaya membaca di Australia sangat dititikberatkan sejak anak-anak masih kecil. Dalam starter pack ini, parents disaran untuk bacakan buku kat anak. Selain spend quality time antara ibubapa dan anak, anak-anak juga dapat enrich their vocabulary melalui pembacaan. Ini telah menjadi kebiasaan dan rutin kami dengan Wafiya. Oleh kerana library hanya 300 meter menapak dari rumah, kami kerap ke library pinjam buku dan setiap malam aku akan bacakan buku kat Wafiya. Kadang-kadang daddy bacakan. Wafiya pun boleh faham dan fokus cerita yang kami bacakan. Setiap kali aku bacakan buku kat dia pasti aku akan tanya beberapa soalan ringkas untuk uji kefahaman dia. Dan kadang aku soundskan phonetic ringkas dalam buku tu. Bagi dia kenal letter, words and how it sounds. Dalam starter pack ini juga ada sebuah buku cerita kisah seekor koala bernama Daisy memulakan persekolahannya. Kesimpulannya, aktiviti membaca sangat penting di sini.

Kepentingan membaca dipupuk sejak awal lagi

2. Counting
Counting bukan sekadar anak hafal 0 until 10. Anak kena faham 2 tu berapa. 4 tu berapa. Dalam brochure ni, parents disaran untuk kaitkan persekitaran dengan number. Contoh, suruh anak tunjuk berapa fan dalam rumah, berapa door dalam rumah, benda apa yg ada 3, benda apa yg ada 4. Gitu. Fun kan? Fun learning in counting amat ditekankan di sini.

Contoh hasil kerja counting. Kreatif anak2 ni

3. Phonetics
Parents diberi jadual mengikut minggu untuk anak-anak familiar dengan certain words. Dalam brochure ni, disediakan link website untuk ajar anak-anak menyebut huruf mengikut phonetic. Ini sangat penting demi membolehkan anak-anak membaca dan menyebut perkataan. Kalau cara aku, aku buka website tersebut dan buka youtube. Wafiya cepat tangkap dan aku pun turut belajar sama sebab nanti aku yang nak ajar dia kalau dia tak ingat.

Benda ni penting. Kalau tak boleh sebut, tak boleh nak blend untuk belajar membaca


4. Speech pathology
Brochure ini create awareness to parents untuk menilai kebolehan anak dalam bercakap. Jika didapati bermasalah, ada beberapa link website untuk parents bawa anak dapatkan consultation dari speech pathology.

5. Road safety
Kesedaran pemakaian child car seat terdapat dalam starter pack ini. Kami diberi poster mengukur ketinggian bagi menentukan jenis child seat yang sesuai. Untuk pejalan kaki, interactive awareness diberikan supaya berhati2 semasa melintas dan sentiasa memegang tangan di jalan raya. Terdapat satu sistem di sekolah ini bagi melancarkan traffic semasa hantar dan ambil anak di sekolah menaiki kereta iaitu Kiss&Drop. Bagi yang menaiki bas pula, diberi maklumat untuk mendaftar Opal Student Card dan pelajar diberikan tambang percuma semasa sesi persekolahan.

Road safety awareness pun dah satu bag

6. Parents guide
Attendance ditekankan dan kesedaran akibat lewat ke sekolah juga dijelaskan. Every minutes count! Ketidakhadiran selama 8 hari dalam setahun digambarkan seolah-olah missing pembelajaran selama setahun! Omakk! Parents juga wajib menyediakan lunch box untuk anak-anak ke sekolah. Aku dapati bahawa sekolah ini tidak mempunyai fasiliti kantin yang lengkap seperti di Malaysia. Tiada bangku dan meja disediakan di kantin. Anak-anak makan lunch box yang dibawa di perkarangan sekolah seperti lepak di taman.

Aku baca tiap muka surat ni hehe

7. NSW Education
Dalam buku panduan NSW Education diterangkan syllabus pembelajaran anak-anak di sekolah. Sebagai newbie kat sini, memang aku baca semua maklumat. Nak tau juga apa yang diajar di sekolah. Apa beza dengan Malaysia? Tapi macam mana nak compare dengan syllabus di Malaysia? Kalau sesiapa ada maklumat tentang syllabus di Malaysia, boleh kongsi ya. School terms calendar date juga diberikan sebab school break berlainan date mengikut state.

cam ni lah kot syllabus depa

8. School information book.
Maklumat berkaitan sistem pentadbiran sekolah, uniform, lagu Advanced Australia Fair, lagu sekolah, barisan guru, dan peraturan sekolah.

9. Crunch & Sip
Bukan sahaja lunch box kena bawa, malah sesi Crunch & Sip pun kena bawa bekal. Basically ada dua jenis bekal kena bawa setiap hari. Crunch & Sip dan lunch. Crunch & Sip ni kena bawa sayur atau buah-buahan dan dimakan waktu recess. Anak-anak makan bekalan yang dibawa di sekitar sekolah. Tiada meja dan bangku di kantin.

Panduan untuk bekalan Wafiya ke sekolah

10. Uniform sekolah
Pihak sekolah memberi maklumat di mana untuk beli pakaian sekolah anak-anak. Setiap sekolah berlainan uniform. Setiap uniform dijual di satu warehouse.

11. Library bag
Wafiya diberikan tote bag berwarna merah dan perlu dibawa setiap hari Rabu. Wajib untuk anak-anak memilih buku di library sekolah untuk pinjaman dan dibawa pulang ke rumah. Sekali lagi kita nampak penekanan tentang pentingnya amalan membaca.

Depa punya keseriusan membaca tu tak boleh dipermainkan

12. Payment envelope
Setiap bayaran contohnya school camping atau mana-mana lawatan yang memerlukan bayaran, parents akan masukkan duit ke dalam satu envelope khas dan dimasukkan di dalam peti di pejabat sekolah.

13. Absentee note
Parents diberikan absentee note kosong untuk diisi jika anak tidak hadir ke sekolah.

14. Countdown big school
Countdown activities selama sebulan sebelum sesi persekolahan bermula diberikan buat parents sebagai panduan. Sangat penting bagi aku. So, melalui countdown ini, serba sedikit membantu aku mempersiapkan Wafiya dengan aktiviti seperti mengenali phonetics, counting, belajar tulis nama sendiri, belajar melukis basic2, cara pegang pensil dengan betul.

Sangat berguna bagi aku sebagai panduan

15. Jadual seminar for parents
Parents perlu hadir seminar persediaan anak-anak ke sekolah. Ada tiga sesi. Disebabkan aku daftar lewat, aku dapat hadir satu sesi jer. Ni aku cerita kat post lain pula.

"You looks overwhelming" kata admin office.

Memang pun. Banyak sungguh maklumat nak kena hadam. Aku perlu allocate masa untuk baca semua maklumat ni. Aku rasa aku dah cerita lebih terperinci. Penting untuk simpanan aku dan rujukan buat ibu bapa yang bakal berhijrah ke Australia.


Sambung cerita parents seminar dan yuran Wafiya pulak...

No comments:

Post a Comment

Akhirnya Aku Dapat Habiskan Pengajian Master in Telecommunications Engineering di UNSW

Term 3 Tahun 2023 iaitu sesi terakhir pengajian aku. Term terakhir bagi aku. Term yang aku selesaikan baki subject yang belum diambil untuk ...