Friday 19 October 2018

Hijrah to Sydney : Student Visa Application

Selepas beli insuran, aku sambung semula visa application yang tergendala. Dalam application ni ada dia minta results IELTS. Menurut pengetahuan aku tahun sebelum ni tak ada pun kena isi results IELTS. Maka, beringatlah. Nak duduk di luar negara, ambil IELTS siap-siap.


Lagi sekali aku slow masa isi detail. Aku stuck kat page yang minta kita state kan purpose kenapa nak stay sini. Kena buat karangan lah. Part ini aku memerlukan bantuan agent. Purpose kena strong moga visa kita granted dengan jayanya.

Ada page yang nak kita masukkan nama ibu bapa, ibu dan bapa mertua serta adik beradik. Isikan nama dan tarikh lahir. Mungkin untuk rekod sekiranya diorang datang visit kot.

Masa ni juga kita kena lampirkan segala dokumen yang dikehendaki. Actually ini part yang agak susah juga sebab nak provide financial statement kita. Dokumen-dokumen yang perlu ialah seperti passport, marriage certificate, financial statement. Itu penting dari awal kena translate dokumen siap-siap. At least kat step ni kita tak sangkut dah. 

Selesai isi detail dengan hati-hati, kini tiba masanya untuk submit application. Macam-macam perasaan masa nak submit. Ketar tangan. Fuh! sampai step ini dah aku.

Ok. Aku pun submit dengan penuh harapan. Bila tekan jer button submit, dia minta kau bayar duit visa tu. Bayar total sekali dengan dependant iaitu suami dan anak. Berikut adalah harga semasa tahun 2018.


Visa aku, student visa $575
Visa suami, dependant $430
Visa anak, dependant $140


Selesai bayaran, automatik kita dapat notis apa yang perlu dibuat selepas itu. Segala aktiviti kita ada di dalam akaun serta notification dekat email.

Next, kena buat Biometric dan Medical Check up. Biometric ni syarat baru jugak. Duit lagi kena keluarkan. Boleh buat mana-mana dulu sama ada Biometric dulu atau medical check up. Korang akan dapat referal letter untuk buat dua benda lagi ni. Referal letter ni diperlukan untuk korang buat appointment untuk biometric dan  medical check up nanti.

Korang ada masa lebih kurang dalam 2 minggu untuk selesaikan dua perkara last ni. Sekarang, visa masih belum diproses. Visa mula diproses apabila selesai kedua-dua step last ni.


2 comments:

  1. Excellent post. I want to thank you for this informative read, I really appreciate sharing this great post. Keep up your work…
    visa pour l'inde

    ReplyDelete

Akhirnya Aku Dapat Habiskan Pengajian Master in Telecommunications Engineering di UNSW

Term 3 Tahun 2023 iaitu sesi terakhir pengajian aku. Term terakhir bagi aku. Term yang aku selesaikan baki subject yang belum diambil untuk ...