Wednesday 10 October 2018

Berhijrah ke Luar Negara : Visa apa yang sesuai?

Ramai juga yang teringin dan bercita-cita untuk migrate rupanya. Saban hari aku terima mesej impian diorang untuk tinggal di luar negara. Migrate ini bukan mudah. Memerlukan banyak pengorbanan. Setiap yang manis ada pahitnya. Bukan semua indah belaka. 


Apa kata kalau korang teringin nak migrate, korang study dulu jenis-jenis visa yang ada di negara pilihan. Ada visa finder di website. Masukkan kriteria korang dan tools tu akan paparkan jenis visa yang possible sesuai dengan background korang. Website immi negara tersebut pasti ada visa estimate cost calculator. Lepas masukkan kriteria application korang, tools tu akan beritahu berapa cost untuk application visa. Agak-agak dan rasa mampu sediakan modal, korang boleh proceed. Kalau tak mampu, cuba buat kiraan bajet dengan garis masa journey korang. Setiap cita-cita pasti ada jalannya.

Visa finder. Korang main la dengan tool ni. Ini Australia punya website.

Setiap orang tak sama. Ada yang dah berumur. Ada yang muda lagi. Ada yang berkeluarga. Ada yang bujang. Semua faktor tu akan mempengaruhi harga visa. Lagi satu, insuran. Kos ni agak sakit bagi yang bekeluarga. Jika masih bujang, beruntung lah sikit sebab kos lebih murah. Aku paling sakit dekat kos insuran 3 beranak yang menelan RM12,000.

Bila korang dah tau visa apa yang korang leh apply, tau berapa kos, tau proses flow macam mana, then korang boleh la pergi amik IELTS test siap-siap. Lepas sattle semua ni, korang just follow the flow and submit jer document. Sattle. Kalau taknak ambil IETLS, boleh cuba ambil PTE. Kebanyakan universiti dan results IELTS band 6.5. Tapi kalau korang pilih kolej yang murah macam aku ni, ada kolej yang tak memerlukan results IELTS pun. Terpulang korang nak macam mana. Macam aku, aku ambil jer IELTS siap-siap. Sebab utama ialah aku nak guna results IELTS untuk work skill visa actually jika results dapat band 7 ke atas. Tapi disebabkan tak lepas, aku tukar plan ke student visa. Sebab kedua ialah, kalau ada results IELTS lagi senang, kalau terpaksa tukar kolej lain ke atau ada apa-apa kes tertentu, senang dah ada results IELTS. In case lah. Kalau korang tak mampu, carilah kolej yang murah yang tak perlu results IELTS. 

Aku jumpa ramai yang nak berhijrah. Tapi aku belum jumpa orang yang tekad. Mental kena kental. Hati kena kuat. Aku dah laluinya. Aku tau macam mana rasa.

FAQ :

Kau pakai visa apa?
student visa

Berapa lama visa kau?
Depends pada course. Aku punya course setahun.

Habis tu, kau nak buat apa lepas habis visa?
Tengoklah nanti macam mana. Kalau rasa nak stay lagi, sambung lagi course.


Honestly, aku tak kisah pun course apa aku ambil. Asalkan aku dapat offer letter dari kolej dah rasa secure. Tugas aku, pergi jer kelas dan buat asignment. Aku tak kisah juga berapa lama. Syukur jugak course ni setahun. Kalau dua tahun, mati aku nak kena bayar insuran. Kalau kau tak beli insuran, kau tak boleh apply visa. Kalau course kau 2 tahun, bayangkan berapa mahal insuran kau kena beli. Insuran di Malaysia pun kita jenuh bayar bulan-bulan. Aku bukan berhijrah sorang-sorang, dengan suami dan anak. Kos insuran lagi berganda.

Student visa bagi aku yang ada high chance to give you experienced living abroad. Dalam masa setahun yang aku dapat ni, aku akan cari peluang lain to stay longer. Maybe lepas ni husband aku pulak yang study. Mungkin jugak aku amik course lain pula. Sambil tu, dalam masa setahun ni lah aku kumpul duit. Study another option visa yang ada. Looking at another opportunity especially for a job that allow me to live permanently. Tengoklah nanti macam mana.

Lain orang, lain cara. Lain orang, lain perspective. Asalkan kita masuk secara sah dan tak buat hal. InshaaAllah aku akan gunakan peluang ini sebaiknya untuk memanfaatkan diri aku dan juga untuk korang semua.

3 comments:

Akhirnya Aku Dapat Habiskan Pengajian Master in Telecommunications Engineering di UNSW

Term 3 Tahun 2023 iaitu sesi terakhir pengajian aku. Term terakhir bagi aku. Term yang aku selesaikan baki subject yang belum diambil untuk ...