Wednesday 17 March 2021

Pengalaman Mengandung di Sydney, Australia - Part 3 : Pregnancy Check up Cost

"Beranak kat sana free ke bayar?"

Orang suka tanya part beranak punya kos jer sedangkan proses nyer bermula dari semasa mengandung. Segala kos check up, ujian darah, ultrasound, glucose test perlu diambil kira.

Secara ringkas, ya. Beranak free. Sebab apa? Sebab segala kos beranak ditanggung oleh pihak insuran tidak kiralah beranak secara normal mahupun secara c-section. Sebab apa ditanggung insuran? Sebab dah melepasi tempoh matang insuran. Itu pentingnya hold dulu pregnancy plan dan tunggu tempoh matang insuran. Segala kos yang di cas oleh pihak hospital akan direct bill to insuran. Stress-free.

Ya. Semua insuran tanggung kos bersalin. Tak kiralah di mana nak beranak sekalipun. Di hospital kerajaan mahupun di hospital swasta. Semua insuran cover. Seronok kan bilamana nak bersalin insuran tanggung. Kalau di Malaysia ada insuran tanggung nak bersalin, mesti ramai yang ambil insuran.

Di sini, tiada pilihan. Selagimana kau memegang temporary visa (temporary resident : student visa, graduate visa, working visa), kau wajib beli insuran. Kalau tak beli insuran, maka tak lengkaplah permohonan visa. Macam mana nak dapat visa? Nak taknak, kau kene beli insuran. Itu telah ditetapkan dalam permohonan visa oleh pihak immigration.


Ok. Kos apa yang perlu dibayar?

Sedikit perbezaan antara private hospital dan public hospital. Di sinilah banyak research aku lakukan terutama sekali on a private hospital matter dan juga insuran. Dan dari sinilah aku jumpa rupanya ramai doctor Malaysian bekerja di Australia. Teringin juga nak pilih mereka sebagai private O&G aku, tapi lokasi pula tak kena.

Kalau pergi private hospital, kena cari private O&G sendiri yang bertugas di hospital yang kita nak bersalin nanti. Kena make sure juga private O&G serta hospital yang kita nak bersalin tu under panel insuran kita ataupun tidak. Serabut juga masa nak buat research, sementara nak biasa. Ada yang murah, tapi lokasi pula tak kena. Ada yang private O&G bagus tapi akan cas out of pocket tinggi pula.

Kos yang perlu dibayar jika ke private hospital (with insuran) :

 1. First consultation around $200 - $300 (pay and claim)

 2. Each antenatal check up around $60 - $100 (pay and claim)

 3. Pregnancy Management Fee around $3200 - $5000 (OUT OF POCKET, claim dapat around $500 jer)

 4. Delivery (normal and c-section) and hospital accommodation - hospital direct bill to insuran

 5. Postnatal - fully covered by insurance

*harga depend pada O&G nak cas berapa

Antenatal check up sepanjang mengandung dijalankan di office private O&G. Bukan di private hospital yang kita nak bersalin tu. Ya. Office mereka bukan dalam hospital. Seorang private O&G bertugas di beberapa hospital. Mungkin sebab itulah office mereka terletak di luar kawasan hospital. Setiap private O&G juga mempunyai website mereka tersendiri, tertera segala maklumat, background dan kepakaran mereka. Kita akan berkomunikasi biasanya dengan admin office mereka untuk dapatkan quotation dan set appointment. Segala email, phone call sangat mesra dan pantas. Sebelum appointment juga ada reminder dihantar for confirmation.

yang ni masa aku check up dengan private doctor


Manakala, jika ke public hospital pula :

1. Each antenatal check up $151 (pay and claim dapat semua balik)

2. Delivery (normal or c-section) and hospital accommodation - hospital direct bill to insuran.

Public hospital lebih ringkas pecahan kosnya kerana tidak melibatkan satu O&G yang sama. Jika memilih untuk bersalin di private hospital, hanya satu O&G yang sama akan check up kita sehingga proses bersalin, semuanya di bawah jagaan dia. Di public hospital, setiap antenatal check up ialah dengan orang lain-lain, juga semasa proses bersalin, bergantung kepada siapa yang bertugas ketika itu.

yang ni masa aku gi check up kat public hospital. Tunggu turn nak jumpa doctor

Segala proses kedua-dua private dan public telah aku harungi dan dibantu oleh rakan-rakan GP serta rakan-rakan pemegang insuran BUPA yang tak lokek masa, menyogok segala info dan panduan buat aku. Rata-rata servis di hospital, office, insuran, klinik GP di sini sangat effisien dan pantas. Bila dah faham, dah tahu, semuanya terasa smooth. Takde lah sampai rasa nak lari balik Malaysia mengandung dan bersalin di sana. Sebab fikir panjang lah, aku decide nak merasa pengalaman di sini.

Kita sedia maklum, private hospital dan private doctor sentiasa berikan servis yang terbaik. Sama juga seperti di Malaysia. Itu memang kita akui.

Tapi bagaimana pula servis public hospital di sini?

Rata-rata rakan-rakan aku di sini memberi jaminan bahawa servis public hospital di sini juga terbaik. Setanding dengan private hospital. Suami wajib menemani isteri semasa proses bersalin. Suami juga berpeluang untuk potong tali pusat anak yang baru dilahirkan. Kalau mama boleh masuk Australia ketika ni, dah lama aku nak suami dan mama ada bersama ketika proses bersalin 😢.

Menurut rakan, maternity ward di public hospital biasanya single room berserta toilet. Midwife sangat mengambil berat. Ada yang midwife tolong mandikan kita. Ada yang midwife sediakan kopi juga untuk suami yang menemani isteri.

Harapnya, yang baik-baik juga bakal aku tempuhi nanti.

No comments:

Post a Comment

Akhirnya Aku Dapat Habiskan Pengajian Master in Telecommunications Engineering di UNSW

Term 3 Tahun 2023 iaitu sesi terakhir pengajian aku. Term terakhir bagi aku. Term yang aku selesaikan baki subject yang belum diambil untuk ...