Monday, 11 October 2021

Salahkah Menggunakan Perkataan "MIGRATE" Jika Berpindah?

Well,

Masa aku dapat topik ni dari seorang rakan untuk dibualkan, aku terkejut dan pelik. Salah ke kalau kita guna perkataan "Migrate" kalau kita tinggalkan Malaysia, berpindah ke luar negara tak kira lah bertujuan untuk sambung belajar mahupun mengikut suami atau isteri bekerja?

Perkataan ni rupanya sensitif bagi sesetengah pemikiran manusia. Baru aku tahu. Tak sangka benda kecil pun menjadi kontroversi. 

Why make it so complicated?


 

Whatever the definition of migrating is, biarlah seseorang tu definisikan sebagaimana kita mendefinasikan KEBAHGIAAN.

Ada orang bahagia bila dapat emas berlian. Ada orang tak minat pun barang kemas.

Ada orang bahagia bila dapat melancong. Ada orang lebih bahagia duduk di rumah bersantai.

Yang sama, masing-masing capai KEBAHGIAAN.


Ada orang berpindah dari Kedah ke Johor.

Ada orang berpindah dari Sydney ke Adelaide.

Yang sama, masing-masing berpindah dari satu tempat ke tempat lain.

Biarlah diorang nak guna perkataan "MIGRATE" sekalipun, sebab memang diorang berpindah ke tempat lain dan meninggalkan tempat yang asal.

Doesn't matter~


Terkejut aku bila ada orang triggered guna perkataan "MIGRATE" sebab mengikut pasangan bekerja di luar negara. Biarlah. Apa salahnya. Dah memang maksud migrate tu pun berpindah ke tempat lain bukan ada syarat tujuan pun dalam definisi migrate.

Duduk luar negara sebab ikut suami, definisi lain.

Duduk luar negara sebab sambung belajar, definisi lain.

Macam tu ke? If it is, that's your rule. Don't insult others.


Sepatutnya kita raikan orang baru nak mula berhijrah. Kita raikan fasa baru mereka. Kita beri sokongan. Bukan mudah seseorang nak mula satu kehidupan baru. Dia masih menggunakan visa yang betul untuk ke luar negara. Kenapa nak marah?

Chill lah.


Kalau macam aku, aku bertindak untuk duduk di luar negara guna student visa tapi bukan niat nak pursue higher education, while staying luar negara aku try dapatkan PR, aku tinggalkan Malaysia, jual segala apa yang ada termasuk rumah dan kereta, macam mana pula nak definasikan tu?

Kalau itu maksudnya berhijrah? Then kenapa tak puas hati pula dengan cara aku sharing dan educate orang untuk berhijrah dengan cara betul?

Hahaha. Jiwa kacau ke kak? Banyak sangat masa terluang pertikaikan segala apa yang orang buat. 

In case,




No comments:

Post a Comment

IMPIAN Sambung Belajar di Luar Negara

Sejak di bangku sekolah lagi aku berangan nak sambung belajar di luar negara. Aku dapat pendedahan dari sepupu-sepupu aku, baik dari sebelah...