Tuesday 13 December 2022

Macam Mana Aku Dapat Motivasi Untuk Teruskan Study Master

Kalau korang baca post sebelum ni, aku ada banyak alasan kenapa aku nak tolak rancangan sambung study ke peringkat master. Rasa MALAS tu adalah TOP Reason.

Post kali ni aku nak cerita, 

macam mana aku boleh dapat motivasi untuk teruskan jugak pengajian ni.

How I get motivation? After once I decided to accept this offer both from uni and sponsorship. 

Apa yang membuatkan aku rasa, "YES! My decision is RIGHT."

Apa yang membuatkan aku rasa, "Aku TAK menyesal buat keputusan ni walaupun ianya satu jalan yang sukar."



1. Mula-mula sekali, masa nak pergi collect student ID, masuk jer uni area, aku tengok suasana, environment, vibes, itu jer pun dah BANGKITKAN semangat aku. Sentiasa bersyukur akan sekecil-kecil perkara dan nikmat. Aku rasa lain tau, bila masuk dan lihat environment dalam uni. PLUS, ada sentimental value lagi sebab tahun 2018 dulu, aku duduk dekat-dekat dengan area uni, aku selalu jalan-jalan petang kat area uni. Masa aku jalan-jalan dulu, aku selalu rasa bestnya kalau dapat study kat sini. Aku rasa impossible aku boleh study kat universiti ni. TAPI harini aku datang untuk collect student ID, which is aku berjaya dapat study kat sini. Ada value kan? Mix feeling. Sayu, sebak, happy semua ada.


2. Masa aku nak start pilih subject in that term, aku a bit shock jugak la dengan sistem study kat sini. Sebab kat sini study by term punya sistem, bukan semester. Satu term ada 10 weeks jer dan hanya boleh study maximum 3 subjects. Minimum 2 subject. Kiranya, satu term 2 atau 3 subjects jer. Which is aku rasa boleh la. Mampu buat dan tak lama. Suffer pun sekejap jer. 10 weeks. So, aku rasa this one is ok. Subject tu kat sini panggil "course". Jurusan yang kita ambil tu, dipanggil "program".


3. First subject (course) yang aku ambil masa first term ialah Network Architecture. Langsung takde calculation. Sembang-sembang jer dalam kelas. Lecturer sangat encourage and motivate kita. Dia selalu cakap, ambil course Telecommunication ni sangat bagus for future job. Di situ lah aku sekali lagi dapat motivation. Dah la aku asalnya malas nak study, pastu kebetulan first term aku pilih subject ni dan lecturer sangat membantu dalam menaikkan semangat aku untuk teruskan perjuangan mencari ilmu. 


4. Subject Network Architecture ni jugak banyak dedahkan aku dengan job market di luar sana. Disebabkan lecturer ni memang ada kerja luar, dia banyak iklankan kerja kosong dari company-company yang ada kaitan dengan dia kat kami semua. Dari situ dah nampak halatuju ke mana masa tahun akhir nak habis study nanti. Last year nanti boleh try apply kerja.


5. Aku dah off job market about 4 tahun lebih dan bidang kerja aku sebelum ni tak banyak ada di Australia sebab Australia bukan manufacturing country. So, bila aku accept and make decision to further studies, bidang lain dari pengalaman aku (from solar to telecommunication), aku dapat catch up balik skill yang diperlukan di luar sana. Contoh Python, Matlab. Terasa cool! bila dapat experience belajar skill baru. Dapat lagi satu motivation.💚


6. Bila dah masuk universiti ni, aku dapat banyak access to job market. Universiti ada provide satu website untuk cari kerja. Ada juga kerja kosong untuk bekerja dalam universiti tu jugak. Ade jer kerja kosong position Engineer dalam universiti. Sebelum ni aku tak tau pun. Ingatkan kerja engineer ni kat company luar sana jer. Rupanya dalam uni pun ada. Anggap ini sebagai satu batu loncatan. Pintu lebih banyak terbuka kalau kita study di sini dan nak kerja pun di sini.


7. Ada macam-macam program dan aktiviti di universiti. Kita dapat kawan baru, bina network. Ada rasa contentment in life. Dapat alihkan kebosanan rutin harian yang berulang. Dalam 10 weeks per term tu, ada stress less week, ada flexi week, dan juga study week. Rasa lega banyak daripada keadaan tegang kejar due date.


8. Kalau macam aku, aku rasa aku boleh buat dengan structure sistem kalendar akademik per term ni. Kalau korang nak tahu, UNSW lain dari universiti lain dari segi sistem kalendar akademik. UNSW, satu term 10 weeks of learning, pastu study week seminggu dan study week 2 minggu. Manakala, universiti lain contohnya Uni Queensland dan University of Sydney, diorang punya sistem satu term ada 12 weeks of learning. Let say aku stress dengan one of subject in that term, at least aku suffer 10 weeks jer. After that, I'm free. Ability aku macam tu. Tak nak lah hadap lama-lama macam sistem semester. Struggle pun, hanya 10 weeks. Dalam 10 weeks tu ada stress less week, ada flexi week. See.. memang study master ni susah bagi kita yang dah berkeluarga ni, tapi ada jer jalan yang kita boleh tarik nafas lega seketika. Balance dan kita dapat manage our stress.


9. Satu benda yang aku rasa best lah jugak. Dulu masa aku kerja, bila nak read some article, ada limited access. Tapi bila dah masuk alam universiti, dapat freedom untuk access reading material. Terasa hyper sekejap. Hahhaa.


10. By doing master, aku dapat asah balik confident level. Sebab aku dah duduk rumah dalam tempoh yang lama. After habis degree dulu pun aku ada pengalaman kerja di satu company jer. Pulak tu, company aku kerja tu sangat selesa. Terasa like "homey". Aku tak hadapi lagi cabaran di company lain yang macam-macam kerenah. Dah la aku merantau ke luar negara, macam mana aku nak adapt job environment dengan international people. So, by doing master, aku mix with macam-macam orang dan InshaAllah aku boleh adapt dengan aussie culture. Aku nak asah balik confident level, asah balik communications skills. Bukan bermaksud speaking English cair. Bukan tu saje. Ianya merangkumi dari segi academic writing, how to speak with people, listening and writing. 


11. Bila kita dah build network, bina kawan baru, kita didedahkan dengan pengalaman pelajar lain yang pernah berada di tempat kita skrg ni. And see how they grow and where they are now. 


12. Lecturer sangat supportive. Korang boleh menitik ayaq mata ooooo bila dapat layanan baik dari lecturer korang. Walaupun berlainan bangsa dan agama, diorang sangat baik dengan kita. Aku tak boleh part ni. Aku sebak 😭. Aku tau part yang aku tak mampu. Kita kenal diri kita. Bila kita be honest, beritahu kita tak reti, lecturer sangat membantu, laju jer reply email. Lecturer-lecturer yang aku akan kenang sampai bila-bila, Vijay, Minzhao, Derrick, Erik, Rodica. Semua sangat friendly. Sangat membantu. Memang silap la kalau tolak study master sebab takut tak boleh buat. Alhamdulillah sebuah pengalaman yang sangat berharga.


13. Aku tak nak compare beza study di Malaysia dan luar negara. Bagi aku, sangat unfair to do comparison. Sebab aku study di Malaysia dulu buat degree sekitar tahun 2008- 2011. Time tu Whatsapp pun belum ada lagi. Duk pakai USB lagi. Email pun takde sape nak pandang. Sekarang yang aku study master ni, nak say Hai pun ada Microsoft Team. Sejak covid ni, kelas pun online. Mana adil nak compare-compare. Tak boleh la. Memang la different study di Malaysia dan Australia. Tapi they are not apple to apple. Ini based on pengalaman aku. Masa Dr. Ron ajar kan. Aku impressive gila wei. Time tu klo lemah semangat pun, tiba-tiba ada satu semangat meresap naik. Contoh Dr Erik. Dia mengajar suara jelas gila, kita faham apa dia sebut, dia tunjuk satu persatu dalam excel file. Dia letak komen, kenapa jadi macam ni, macam ni macam ni. Dia guna high technology tools. Internet pun laju. Duduk sejam tercongok apa dia buat pun tak jadi hal. Sampaikan aku email kat dia ucap terima kasih sangat-sangat dengan tunjuk ajar dia. Aku tak sangka benda-benda macam ni aku akan lalui sepanjang pengajian aku which is pernah aku nak tolak haritu. Derrick pun sama. Dia produce video dah macam Vloggers pulak. Sampai aku lupa yang aku tengah duduk dalam kelas yang ada lecturer dan student.


14. Lecturer sangat belas ihsan kat kita. Dia tau kita allergic mathematics. Memahami yang kebiasaannya student tak suka calculation. So, bila dia termasuk topik yg kena ajar kira-kira, dia bagitau siap-siap, "I'm sorry.. Kira sikit jer.. Sikit jer. Simple jer.. Simple jer calculation ni..." psiko betul kan.. Haha.  Macam doctor nak cucuk kita. Ok.. jangan takut adik.. Jangan takut.. Sikit jer.. Sikit jer.


15. Lecturer tak strict. Bukan bermaksud kita bleh main-main. Contoh mcm Derrick. Dia selalu tanya, "do u need extra time to submit homework? Can you do that? Please let me know if you dont, i can extend the deadline for you". Aku macam, haaa.. melopong. Sama juga dengan Minzhao, "as for you, I dont care when you can submit. Up to you. Take your time.". Gila lah... Aku banyak teqiak sebab ramai lecturer baik-baik sepanjang aku study kat sini. Bila diorang layan kita cam ni, aku punya semangat nak buat kerja and submit jer ikut due date asal. Even diorang kasi kelonggaran, kita pula naik semangat untuk buat kerja awal. See, dapat lagi motivation 💚 


16. Zaman sekarang dah canggih. Even tak perlu travel pergi kelas. Duduk jer rumah asal ada internet. Kalau tak dapat fokus in class pun, kita boleh dengar balik recording. Youtube pun ada banyak tutorial shared yang sama macam lecturer kita ajar kita. Kalau rasa lecturer kita tu tak pandai ajar, cari jer kat youtube. Standard soalan jer. Apa yang lecturer ajar, itu jugak lah yang ada di youtube.


17. Uni di luar negara sgt pentingkan mental illness. If u stress, u are not alone. Always ada yg membantu. Tu sebab adanya STRESS LESS WEEK. Lepas kita dapat email result kita on that term, kat bawah email tu ada tulis siap-siap. Kalau down dengan result, rasa mental kacau bilau, sila hubungi sekian sekian. Diorang sangat jaga kita.


18. Build network. Kenal orang baru. Get inspired and inspiring others. Dari situ juga kita belajar bersyukur melalui ibrah yg disampaikan oleh kenalan baru kita. Contoh aku dikelilingi ramai student master yang self funded. Aku ni student tajaan. Dari situ naik rasa kesyukuran. Diorang lagi struggle dari aku.


19. Dikelilingi orang-orang hebat buat kita rasa motivated. Kita rasa terinspirasi. Contoh ada sorang guess lecture yang Vijay selitkan dalam kelas dia. Guess tu asalnya dari student sini jugak. Dia cerita dia punya career pathway. Dulu pun dia tak ketahuan jugak. Now dia kerja dengan google. Bila aku tengok LinkedIn dia, dia banyak kerja-kerja empowering women in industrial. Bagi aku, dia wanita hebat. Aku terinspirasi dengan dia. 


20. Aku suka travel ke universiti. Aku suka berjalan dalam perkarangan universiti. Aku suka tengok environment dalam library, student sesak-sesak dalam train nak ke universiti, aku suka tengok semuanya berjalan menuju ke destinasi masing-masing lepas turun train dan masuk dalam universiti. Semua ni, depan mata aku, meresap ke dalam hati. Dan aku dapat hembus nafas semangat.


_

Semua-semua ni sangat membahagiakan kita sebagai student. Semua ni berbaloi dan terbalas rasa stress terkejar due date dan exam anxiety. Aku dapati ada balance by doing master yang kita rasa berat tak boleh nak buat. Aku yg dulu mentah-mentah nak tolak, Sekarang selalu cakap bersyukur aku tak tolak.


Buat jer dulu. Motivation comes later. It will come along through your struggle journey.


Allah tak akan bagi melainkan kita mampu. Dia lebih tahu apa yang terkemudian.


Setiap kesulitan, pasti ada jalannya. Sama ada memudahkan atau menyelesaikannya.


Tak cuba, kita tak tahu. Kena cuba dulu baru tahu. Kita hanya takut sangkaan-sangkaan kita sahaja.


Kena keluar dari zon selesa. From there, you grow. 


Overall. Aku tak menyesal dgn keputusan ni. I feel grateful i accept jugak at the last minit. 


I was in your shoes before. "taknak study, otak dah berkarat, giler la. Taknak stress" . But now, apa yang aku terima, melebihi dari ketakutan aku sebelum ni.


Kerja pun stress. Study pun stress. Duk rumah pun stress. Duit takde pun stress. Berniaga pun stress. Apa yang penting ialah how we manage our stress. Selalunya akan ada kemudahan disebalik kesukaran. InshaAllah. Allah dah aturkan jalan kita.


Takyah stress nk kejar markah tinggi-tinggi. Asalkan ada motivation, the rest you akn matang. U know what u should do. No one care ur results. Kita dah ada degree, dah ada pengalaman kerja. Nk tunjuk kt sape pointer tu. Anggap jer master ni new exciting journey. Kalau mampu dan rasa enjoy dapat pointer tinggi, silakan. Tapi kalau jadi macam aku ni, yang bukan student gilang gemilang terbilang ni, enjoy saja the journey. Anggap jer study dan exam ni satu sub sub perkara. Anggap jer jalan-jalan area uni adalah contribution terbesar.


Who am i? Seorang pelajar biasa yg pernah hampir tolak tawaran untuk sambung pengajian sbb kata tak mampu nk buat.


Fikiran hanya menakutkan kita. Menjadi penghalang untuk kita melangkah ke hadapan.


Moga terkesan di hati dan minda korang. Aku doakan impian korang tercapai. Aku taknak cakap, moga korang berjaya sambung master. Sebab lain orang, lain definisi kejayaan. Aku cuma nak doakan impian korang tercapai jer. 


Terima kasih korang kerana sudi baca pengalaman aku di sini.


2 comments:

  1. Inpired sgt bca sharing ni. thank you! now tepu dah kat tempat kje. mencari sesuatu yg baru. looking forward nk continue study. kalini nak ubah angin study kt oversea. takut, tapi nak sgt. semoga Allah permudahkan, aamiin

    ReplyDelete
    Replies
    1. Segala puji bagi Allah. Ya.. ada ramai juga Malaysian di uni sy belajar, student master, take a break from stress tempat keje, dtg sini belajar.

      Delete

Akhirnya Aku Dapat Habiskan Pengajian Master in Telecommunications Engineering di UNSW

Term 3 Tahun 2023 iaitu sesi terakhir pengajian aku. Term terakhir bagi aku. Term yang aku selesaikan baki subject yang belum diambil untuk ...