Wednesday 2 October 2019

10 Tempat Membeli-belah Wajib di Sydney, Australia.


1. Chemist Warehouse

Orang Malaysia kalau sebut Chemist Warehouse pasti naik gila. Mana tidaknya, di sinilah lubuk shopping perfume dan supplement murah. Kalau datang kena pada masa sale, habislah kaum lelaki, baik pergi mengopi jer lah. Aku suka kedai ni. Susun atur kemas. Sentiasa memaparkan harga sale dengan baik. Siap ada tarikh sale sampai bila. Yang kuning tu harga sale. Yang merah tu harga biasa. Kaunter bayaran sentiasa laju kalau ramai orang beratur pun.

2. Kmart

Terdapat pelbagai barangan yang cute dan berkonsepkan Scandinavi di sini. Para ibu yang mempunyai anak kecil pasti suka beli pakaian anak-anak. Boleh dapat tshirt kanak-kanak berharga $3 sehelai dengan kualiti kain cotton yang sangat bagus. Toys yang diperbuat daripada kayu amat digemari oleh rakyat Malaysia. Stationary comel-comel juga boleh dibeli untuk dibawa pulang.


3. Target

Seperti Kmart, Target juga banyak wooden toys yang pelbagai. Barang mainan yang dijual di sini kebanyakannya berkualiti tinggi dan anak-anak boleh merasai pengalaman sebenar melalui permainan mereka. Ada item yang aku suka beli di Kmart. Ada item yang aku suka beli di Target.


4. BigW

BigW menjadi pilihan sebagai pusat membeli-belah pelbagai jenis coklat. Jangan risau, banyak coklat yang diperakui halal. Penggemar set pinggan mangkuk Corelle atau Pyrex boleh juga shopping di sini. Berbaloi juga kalau ada sale. Big W juga selalu buat sale. Dengar kata Big W akan ditutup nanti.


5. Bonds

Amat mustahil jika ibu-ibu di Malaysia tak kenal brand Bonds, originally Australian Brands. Menjadi pakaian harian bagi anak-anak di Australia kerana harga yang murah. Semestinya murah dengan menggunakan Australia dollar. Sehelai wondersuit boleh didapati dengan harga $7. Kalau kat Malaysia, Bonds ni lambang kekayaan. Tapi kat Australia, Bonds ni pakaian harian buat rakyat marhaen juga.



6. DFO Homebush

Syurga barangan berjenama terletak di sini. Antara barangan yang boleh didapati ialah pakaian, handbag dan kasut. Naik gila jika shopping masa sale. Boleh dapat sehelai seluar jeans Levis berharga $10. Tapi limited saiz lah.



7. Darling Harbour

Selain shopping, di sini juga mempunyai pelbagai cafe jika letih membeli-belah. Di sini juga letaknya Hard Rock Cafe Sydney. Terdapat pelbagai pakaian berjenama seperti Cotton On, Rubi, Bondi Beach. Kat sini selalu orang lepak minum kopi jugak. Dan sangat dekat dengan attraction place yang lain.


8. Coles

Jika di Malaysia terkenal dengan Tesco, Mydin dan Giant, di Australia pula Coles menjadi pilihan rakyat di sini untuk membeli-belah groceries. Ada beberapa item yang menarik untuk dibeli seperti Cookies Chocolates, Barista Bros, dan Lamington bars.



9. Paddy's Market

Souvenir, barangan kraft tempatan, pakaian, sayur-sayuran dan buah-buahan boleh didapati di sini. Perlu diingatkan Paddy's Market ditutup pada hari Isnin dan Selasa. Jadi, rancang itinerary anda dengan baik. Anda boleh dapatkan keychain koala dan kangaroo sebagai cenderamata dengan harga yang berpatutan.


10. Best & Less

Baju kanak-kanak dengan harga yang murah dan kain berkualiti dijual di sini. Sehelai tshirt dan legging berharga serendah $2 material cotton sangat selesa untuk anak-anak. Ibu-ibu pasti borong sakan. Kalau masuk musim sejuk, kedai ni jadi pilihan aku.



Ada lagi tempat lain yang menarik untuk membeli-belah. Saya kongsi yang ini dulu buat masa ni. Simpan siap-siap post ini buat rujukan di masa akan datang.

No comments:

Post a Comment

Akhirnya Aku Dapat Habiskan Pengajian Master in Telecommunications Engineering di UNSW

Term 3 Tahun 2023 iaitu sesi terakhir pengajian aku. Term terakhir bagi aku. Term yang aku selesaikan baki subject yang belum diambil untuk ...