Tuesday 10 July 2018

IELTS preparation : From my experience

Kalau korang ada cita - cita untuk migrate, kerja atau sambung belajar ke luar negara, by hook or by crook, korang kena amik IELTS jugak.

Untuk IELTS ni aku amik dengan IDP Penang. So the test is held on 19 May 2018  at Cititel Hotel, Penang. Bayaran sebanyak RM845 dikenakan untuk seat IELTS ni. Klo korang tak dapat capai band yang korang nak, kena ambil lagi sekali ikut atas korang punya decision macam mana. Sama ada nak ambil lagi dan pursue impian korang atau dok jer dalam Malaysia ni diam-diam, terpulang. So, better buat betul-betul untuk IELTS. RM845 bukanlah murah aku rasa.

aku guna buku ni jer

Aku punya timeline;

Start study : 1 May 2018
Online Register : 14 May 2018
IELTS examination day : 19 May 2018

Speaking
Test berlangsung lebih kurang 12 - 15 minit.
Face to face. One-on-one.

Ada;
Part 1 (background , atau perkara-perkara basic dan surrounding),
Part 2 (topic given), dan
Part 3 (soalan relate to Part 2)

Korang boleh study speaking macam ni:
  • tengok kat youtube macam mana cara Speaking test dijalankan
  • tengok soalan-soalan di dalam buku latihan gambaran topik-topik yang akan dikeluarkan.

Listening
Test berlangsung selama 30 minit

Ada;
Part 1
Part 2
Part 3
Part 4

Korang boleh study listening macam ni :
  • tengok kat youtube, boleh dengar dan lihat soalan pada video, jawapan di sediakan at the end of the video.

Reading
Test berlangsung selama sejam.

Ada;

Paragraph 1
Paragraph 2
Paragraph 3

Tips :
  • practise! tp bukan practise buat latihan reading tu banyak-banyak. Practise baca dengan laju, practise skimming dan scan passage.
  • baca soalan dulu
  • identify the keywords

Writing
Test berlangsung selama sejam.

Ada;

Task 1 (buat report based on graph, chart, table given)
Task 2 (given topic)

Tips :
  • beri pendedahan kepada diri tentang soalan - soalan latihan
  • tengok contoh jawapan
  • kayakan vocabulary
study writing
Aku perasan yang aku ni study hard which aku rasa bukanlah ideal practise. Lagi aku buat latihan, lagi markah aku rendah untuk module Reading. Beberapa hari sebelum exam, aku terjumpa tips menarik. Kat website tu dia kata, untuk READING, kita tak perlu buat latihan banyak-banyak. Tak perlu challenge diri. Apa yang penting, kita kena practise baca laju-laju. Bila aku fikir, ada benar gak tips ni. Tapi aku dah tak sempat practise baca laju - laju sebab masa tu aku kat stage buat latihan Writing.

Untuk Listening, masa latihan di rumah, aku ok jer. Tak risau sangat. Setiap hari aku akan spend masa untuk latihan Listening. Selalu task 1 tu mesti dapat markah penuh sebab kena masukkan tarikh, alamat, price, macam tu jer. Itu pun sangat membantu dah untuk menyelamatkan skor.

Untuk writing, sebab memang dah biasa menulis essay untuk segala macam biasiswa application, bagi aku, study contoh - contoh jawapan yang orang lain buat pun ok. Tengok-tengok soalan, fikirkan secara rawak isi-isi kandungan untuk certain soalan. Aku rasa korang mesti boleh. MUET dulu aku dapat band 3 jer. Mesti leh dapat IELTS band 5.5 sekurang - kurangnya. Kalau MUET korang band 1 atau 2, korang jangan rileks sangat untuk amik IELTS, practise banyak-banyak ok. IELTS ni mahal tau.

Speaking pulak, aku just kena handle nervous jer dan kita kena belajar sikit new vocab. Words yang kita jarang guna. Aku belajar kat youtube. Contoh biasa kita sebut, "beautiful", untuk test ni kita guna lah "exquisite" . Haa.. kan rare tu.

Kalau korang nak soft copy, boleh email aku kat nur.diyana.farhana@gmail.com . Sesiapa yang nak hardcopy latihan-latihan yang dah aku conteng dan ada sebahagian latihan yang aku tak sempat buat, aku leh kasi free. Korang bayar duit postage jer. Boleh dm kat ig aku bagitau nak softcopy atau hardcopy kertas latihan yang aku print banyak-banyak tu. Sape cepat dia dapat lah yer yang hardcopy tu.

Untuk pautan pantas, sesiapa yang nak soft copy material latihan IELTS, boleh subscribe my telegram channel dan download material dari situ.



Semoga berjaya.

Menuju puncak! Gemilang cahaya... 💃💃

5 comments:

  1. salam..sy email nur.diyana.farhana@gmail.com.x boley..guna email stanza.bliss@gmail.com ke?

    ReplyDelete
  2. nak tanya skit boleh ? berapa lama ye nak tunggu keputusan result ielts ni ? lama tk ?

    ReplyDelete

Akhirnya Aku Dapat Habiskan Pengajian Master in Telecommunications Engineering di UNSW

Term 3 Tahun 2023 iaitu sesi terakhir pengajian aku. Term terakhir bagi aku. Term yang aku selesaikan baki subject yang belum diambil untuk ...