Tuesday 10 July 2018

IELTS Academic : From My Experience

Pada tarikh 19 May 2018 Sabtu yang lalu, aku menduduki peperiksaan IELTS yang dianjurkan oleh IDP Penang bertempat di Cititel Hotel. Pendaftaran bermula pada pukul 7.45am dan pintu akan tertutup buatmu jika datang lewat 8.30am.

 Nak pergi exam tu, aku bawa :
  • diri sendiri
  • jari sendiri untuk thumb print
  • IC
  • pensel 2B 2 batang
  • pemadam
  • pengasah
Lobby Hotel Cititel. Semasa menunggu pendaftaran dibuka

Selesai pendaftaran, kami diberi masa untuk ke tandas sebelum exam dimulakan. Kami diberikan plastik transparent untuk menyimpan alat tulis. Tidak dibenarkan pencil box yer.

Sesungguhnya aku berpuasa. Test diambil semasa menyambut bulan Ramadhan

Kena thumb print dulu dan masuk ke dewan peperiksaan. Masa tu aku dapati dalam 20 org jer terdiri daripada warga Yaman, India, Chinese dan Malay. Bilik peperiksaan tak besar mana so aku yakin aku tak akan jadi pekak semasa peperiksaan listening dijalankan.

Lepas masuk exam tu, aku cari mana meja aku. Dekat meja dah tertera nama kita dan nombor pendaftaran. Duduk ikut nama masing2. Aku dapat duduk no 2 dari hadapan. Selesa untuk jawab listening.

Pihak IDP edarkan answer sheet terlelbih dahulu. Kita kena shades kan tarikh, pusat peperiksaan, dan nombor pendaftaran, kemudian tulis nama huruf BESAR menggunakan pensel. Answer sheet ni sehelai jer. Depan belakang ni untuk bubuh jawapan Listening dan Reading. Kertas yang sama.

Kemudian pihak IDP edarkan kertas soalan untuk Listening. Test pun bermula.
Section 1 (dialogue orang nak kirim barang) : aku sangat steady.
Section 2 (kisah kelas masakan) : ada dah aku rasa tertinggal sikit
Section 3 (tak ingat kisah ape) : nak start lost dah
Section 4 (arkeologi) : LOST! aku banyak tembak. Sedih!

Selesai saja Listening, buku soalan dikutip dan buku soalan Reading pulak diedarkan. Terus start Reading tanpa ada toilet break. Aku ingatkan boleh pi tandas. Rupanya tak boleh keluar dewan.
Paragraph 1 (kisah haiwan akan lupus) : petikan macam susah sikit tp soalan senang. Still leh catch.
Paragraph 2 (kisah 1 boy ada syndrom fail to recognise other face) : petikan senang. Soalan pun mudah tapi baru jer jawab sekerat, penganjur dah remind kan yang masa tinggal 25minit jer lagi. Alamak! Aku pun mula menggelabah.
Paragraph 3 (kisah funfair) : Petikan mudah tp aku tak cukup masa dah. Aku baca soalan, scan paragraph dan tembak. Aku priority kan soalan yang kena isi word tu dulu.
Overall aku rasa ralat sebab masa tak cukup. Aku masih tak berstrategi untuk menjawab. Aku jenis jawab dengan penuh sopan dan tatasusila itu lah padahnya.

Aku kata pada diri, its ok. Takpe. redah jer. Buku soalan dan answer sheet dikutip. Kemudian answer sheet dan buku soalan untuk Writing pulak diedarkan. Buku soalan  ni pun kita kena tulis nama yer. Guna pensel. Nanti diorang kutip balik soalan.

Task 1 aku dapat Table dan Graph di mana attendance of people visit to Cinema di Australia direkodkan. Graph plak describe tentang age group yang pergi ke Cinema. Banyak benda boleh di reportkan tapi masalahnya aku cuba nak relatekan between table dengan graph tapi tak berjaya.
Sedar-sedar, pihak IDP remind kan ada baki masa lagi 35 minit, aku pulak belum habiskan ayat untuk task 1. Aku rasa aku perlu bertindak, takleh tunggu lagi. Aku pun tinggalkan essay task 1 tu dan lompat ke Task 2 pulak.

Task 2 aku cukup menarik sebab aku memang ada study topik ni pada hari sebelumnya, Jumaat, test plak hari Sabtu. Apa yang aku study, keluar pula. Topiknya adalah "Technology increase gap between rich people and poor people". Soalan cuma mintak pendapat. Aku sebenarnya risau kalau dapat soalan seperti sport, nuklear, environment, dan berbentuk agree atau disagree. Aku goreng jer lah dan masukkan beberapa less common word untuk dapatkan extra marks. Lepas exam, aku check balik less common word aku tu, ade satu perkataan aku lupa spelling macam mana. Rupanya silap. Cis! Aku tengok balik masa,  masih ada 10minit baki lalu aku pun sambung semula essay report Task 1 yang tak siap tadi tu. Berapa patah perkataan aku tak pasti. Aku agak2 jer. Rasa cukup kot. Aku tak sempat nak kira.

Selesai jawab Listening, Reading dan Writing, aku pun pergi thumb print dan keluar dari dewan peperiksaan. Untuk Speaking pula, sesi aku pada pukul 3.20ptg. Difahamkan speaking cuma amik masa 12-15minit jer dan boleh jadi sesi kita akan start lebih awal. Pukul 1 aku dah start menungggu. Aku tengok yang lain pegang buku dan nota-nota. Aku jadi gerun.

Tak lama kemudian, ada yang dah selesai Speaking test dan ada candidate lain yang bertanya macam mana pengalaman diorang dalam Speaking test. Tapi pastu kena warning dengan IDP. Hahahaha. Rata - rata diorang dapat soalan general knowledge. Aku mula cuak. Diorang ni banyak sembang pulak. Aku jadi gabra dan rasa semak pulak diorang sembang memintas aku. Dah la aku duduk di tengah-tengah. Last-last aku menjauhkan diri untuk mencari ketenangan hakiki.

Ada dua bilik untuk Speaking test. Alhamdulillah aku dapat examiner yang manis senyumannya yang melentur rasa gusarku. Soalan aku dimulakan dengan,  

"do u stay in house or apartment".
Memang ada tertengok soalan ni dan aku memang duduk di rumah landed.

Speaking room aku no 2

"which room do u like the most?"

"do u plan to move from your current house?"

"do u think u're feeling bored?"

"what makes u feel bored?"

"How u handle from being bored?"

Soalan diteruskan lagi,

"What is ur best vacation u like the most?"

"What do u think the most important thing to plan for your travel?"

"Where is your next destination for vacation? Why?"

Dah kenapa semua soalan memang kena ngam sangat dengan diri aku. Memang aku beli rumah landed instead of apartment. Memang aku suka travel. Lega rasanya, dipermudahkan untuk part ni. Kalau dia tanya minat bersukan ke tak? Mampus aku nak goreng. Haha

Kemudian untuk Part 2 plak, aku dapat topik "what is your best wearing for special occasion?"
Dia kasi paper dan pensel untuk aku merangka jawapan dalam masa 1 minit. Tapi aku tak sempat pun dan aku blur jenuh nak ingat baju apa sebab nervous. Padahal boleh jer cerita baju kawin aku. Bila tiba masa nak start, terus aku spontan jawab kebaya merah yang aku beli kat Icahfa. Pastu aku blur dan pause seketika dalam 2 saat. Examiner itu senyum dan terus support aku supaya nadi aku tidak terhenti. Dia selitkan soalan, "ada ambil gambar pakai baju tu tak?"
Aku pi senyum plak dan sambung cakap lagi ada amik gambar dan share di instagram pastu tag icahfa. Tapi sebenarnya aku tak buat pun. Reka cerita asal boleh cakap pot pet pot pet. Terima Kasih madam kerana menyambung nafasku.

Part 3 untuk Speaking disambung dengan beberapa soalan tentang pakaian. Formal dan informal.
"do u think people suka pakai casual tak?
penting tak pakai pakaian formal dalam suatu majlis? 
Pakaian dapat membezakan manusia tak?"

Aku jawab panjang lebar tapi kan sebenarnya aku rasa aku melalut, tersasar dari soalan. Cis! Tapi aku tak peduli, apa nak jadi, jadilah. Aku redah asalkan selesai.

"Then u have finished your speaking test"

Eh, habis dah?
Lega!

Alhamdulillah. Semuanya berjalan dengan lancar. Aku lega dan bersyukur aku dah melaluinya. Benda yang aku taknak harung sebenarnya, tapi disebabkan atas certain requirement, aku kena amik jugak. Dah lah mahal. Risau tak meat score, kang kena ulang balik amik lagi, bayor lagi, berdebar lagi. Haih! Tengok lah aku dapat berapa nanti. Lepas habis tu aku rasa macam aku dah bebas. Macam budak habis exam spm dan nak pergi meraikan kelegaan dan ketegangan urat tengkuk, otak semuanyalah.


Till then.


Untuk pautan pantas, sesiapa yang nak soft copy material latihan IELTS, boleh subscribe my telegram channel dan download material dari situ.


5 comments:

  1. so what result did you managed to get? i am considering to take IELTS, in a month time. Idk how long I am going to take to prepare as I would be working too in the meantime..

    ReplyDelete
  2. hi just for asking, macam mana nak apply IELTS NI ?? and nak kene tau tarikh dia ke atau bila2 je boleh apply

    ReplyDelete
    Replies
    1. IELTS ni exam macam MUET kalau university di Malaysia. Boleh ambil exam IELTS dengan IDP atau Britisch Council jika di Malaysia. Biasanya ada di KL ataupun Penang. Ada tarikh yang boleh kita pilih. Harga exam ni lebih kurang RM800 camtu.. skrg tak pasti berapa.

      Delete
  3. Then, you should choose which rendition of the test is the best IELTS test variant for you.https://dynamichealthstaff.com/ielts-online-coaching-india

    ReplyDelete

Akhirnya Aku Dapat Habiskan Pengajian Master in Telecommunications Engineering di UNSW

Term 3 Tahun 2023 iaitu sesi terakhir pengajian aku. Term terakhir bagi aku. Term yang aku selesaikan baki subject yang belum diambil untuk ...