Monday 11 June 2018

JEJU Trip : Day 8 : Depart KLIA2

Pada hari terakhir, kami bangun pagi, sarapan dan kemas-kemas rumah penginapan kami selama 8 hari 7 malam ni. Cuaca agak sunny dan tidak terlalu sejuk lagi dah. Semasa urusan check out, kami bergambar dengan owner penginapan ni. Sangat ramah. Dia minta maaf sebab dia tak sambut masa kami sampai.

dari puncak Seongsan Ilchulbong
Owner berikan kami banyak buah oren. Sekitar penginapan ni memang banyak buah oren pun. Memang kami tunggu masa jer nak pi mintak. Tengok-tengok dia bagi siap dah. Selesai lambai-lambai tangan, dapat buah oren, kami pun nak menuju ke Jeju Airport.

Masa ni kami mempunyai sedikit masalah. Kami takde no GPS Airport. Masing-masing buka hp sebab nak google GPS number untuk ke Airport. Kemudian baru sedar yang poket wifi kami sudah expired. Hahahahaha. Maknanya kami lost connection. GPS tak tau number, internet pun takde. Sudahnya kami main redah jer. Ikut signboard.

Dari simpang traffic light, kami dah nampak Jeju International Airport tp bila masuk simpang, tak jumpa pun pintu airport. Banyak kali pusing jalan yang silap. Bahana bila takde internet dan GPS number. Jadi kawan-kawan yang lain, save siap-siap GPS location masa pick up car rental tu yer. Kalau dapat save location pick up car tu dah takyah risau sebab kita boleh naik shuttle ke airport.

Sudahnya, kami sampai juga di pintu airport walaupun banyak kali salah jalan. Suami drop kami semua di gate 4. Kemudian kami tunggu jer kat situ tak bergerak ke mana-mana sebab masing-masing takde poket wifi. Masa tunggu suami aku drop car rental tu kami cuba connect dengan wifi airport. Akhirnya kami dapat berkumpul semula dalam sebuah keluarga. Hahaha.

Kami pekena hot chocolate kat vending machine sebelah gate tu. Sedap weh. Adoi! sedap sungguh. Kamudian kami cari kaunter Air Asia. Memang tak buka lagi. Kami dah lah takde Boarding pass. Tak boleh nak print out. Tak tau pasal ape. Rupanya memang nak check in kena ke kaunter. Memang tak boleh print sendiri pun. So, semua beratur panjang-panjang di kaunter Air Asia.

Masa tu kami sampai sangat awal. Pukul 1.25pm flight kami. Tapi pukul 10pagi dah ada di airport. Kami buang duit dulu kat 7E airport. Beli banana uyu. Aku tengok ramai borong banana uyu, aku perasan ni murah sikit. Masa kami beratur tu, kami berkenalan dengan orang Langkawi. Bawa anak-anak bercuti ke Jeju dengan menaiki teksi. Duit banyak habis untuk tambang teksi. Sangat tidak berbaloi. Sesiapa nak ke Jeju memang menyewa kereta sangat sesuai. Jadi buat sesiapa yang nak bagpack tu, seeloknya datang dengan rakan lain, boleh share duit kereta sewa dan duit petrol.

Selepas check in, kami ingin melepasi kastam. Tapi beberapa barang kami telah dicampak ke dalam tong sebab kami bawa minuman. Hahaha. Degil. Kan dah tau awal-awal yang liquid lebih 100ml adalah dilarang. Buat perangai sungguh la. Haha. Jadi kami teguk minuman lelaju kat situ jugak. Muka ketat jer pegawai diorang. Air minuman untuk anak aku jer lepas. Itupun sebotol jer dia kasi.

pulang yok
Lepas jer kat pemeriksaan kastam tu, terus kami nampak pintu surau. Wah! dekat airport Jeju ada surau! Bagus. Ada satu pemandangan pelik di Airport Jeju. Aku lihat ramai orang berpusu-pusu dan kelam kabut ke hulu ke hilir, shopping bag bersepah-sepah. Aku tak faham apa yang telah berlaku. Jenuh aku tenung apa yang diorang buat? Benda ni normal dan selalu berlaku ke? Aku tanya orang pun aku susah nak terima hakikat apa yang diorang dok buat ni.

aktiviti ini tak dapat dikenalpasti
Murah sgt ke kome weh?
Kami masuk ke sebuah kedai souvenir dan menghabiskan duit di situ. Ada satu kedai tu, dia jual air chocolate gak. Sedap gila weh. Duit syiling semua kami habiskan di sini. Kami beli Chocolate Oren Jeju. Sedap. Sebab menyesal tak beli awal-awal, kat sini baru pulun nak beli. Tapi harga beza 1000won jer. Tak mahal sangat. Airport ni kecik jer. Tak macam KLIA2 yang ko kena menapak 3 stadium pun tak habis. Kecik jer airport ni.

coklat ni sedap. Aku beli kt kedai souvenir di airport. Depan boarding gate. Kat market pun ada jual
duit syiling yang masih berbaki
Aku dan anak aku duduk berdua. Suami aku seat sebelah tingkap sana. Kami sengaja tak nak beli seat. Jimat. Anak aku terus tidur jer. Senang aku. Atas flight, aku summarize balik percutian aku ke Jeju dalam buku merah aku. Oh, aku tak beli prebook meal. Aku beli meal on flight. Rupanya beli meal on flight sangat mahal. Better korang beli prebook ok. Mahal 6ringgit rasanya. Sebab kami seat belakang, tinggal makanan yang mana ada jer yang dapat dibeli.

selesa tidur
aku summarize balik iti perjalanan
baik jer dia yer. Senang bawak jalan - jalan gini
Aku sampai di Malaysia pada jam 6.44ptg. Secara keseluruhannya, aku rasa sedikit kesal sebab tak dapat masuk ke Yeongmeori Coast. Saranan aku, jangan pergi time musim aku ni. Better pergi musim bunga betul-betul atau autumn. Aku pergi ni masa musim peralihan dari sejuk ke musim bunga. Masa aku bercuti kt Jeju ni, ada lah perasaan nak balik cepat. Rasa letih berjalan 8 hari walaupun aku dah jalan-jalan santai. Masa aku gi German dulu takde plak rasa gedik nak balik. Mungkin Korea tak kena pada jiwa aku kot. Aku still tekad dengan impian aku nak travel ke Europe.

Rakan-rakan yang akan ke Jeju, jika ada sebarang pertanyaan, boleh lah dm kt ig aku @stanzabliss atau komen kat sini pun boleh. Aku selalu jer bukak blog. Nak tips ke ape-ape ke boleh rujuk blog ni. Aku ni kalau pi berjalan, tak suka lah nak selfie banyak-banyak ke apa. Aku suka share apa yang aku lalui, apa yang aku nampak. Korang leh tengok gambar-gambar kt ig aku. Aku suka jika pengalaman aku ni dapat memanfaatkan orang lain.

Rakan-rakan yang baru berjinak-jinak nak gi bercuti tu, pendapat aku, pergilah merantau ke negeri / negara orang. It would change your perception. Suka lah aku ingatkan bahawa, korang tak gi travel pun, duit tu akan habis. Baik pergi jer travel. Book jer tiket flight. Kalau tak reti beli tiket flight, meh aku ajar. No hal. Aku suka encourage orang pergi travel.

Next post, aku akan share lagi tentang penginapan aku di Jeju, IDP (International Driving Permit), makanan, dan lain-lain lagi. Lepas ni aku nak share pengalaman aku yang lepas pulak, yang tak ku nukilkan di blog seperti pengalaman aku ke Perth dan Bangkok. Cerita lapok tapi boleh la aku abadikan di sini buat kenangan. Nak kata traveller sejati tu tak la. Sebab aku dikategorikan lewat juga. Di kesempatan ini lah aku suka untuk kongsi supaya yang lain dapat memanfaatkan masa muda mereka dengan aktiviti berfaedah.