Sunday 20 May 2018

JEJU Trip : Day 3 : Sinchang Windmill, Suwolbong Peak, Jeju Osulloc Tea Museum, dan Innisfree Jeju House

Pagi tu mendung seperti yang diramalkan pada malam sebelumnya. Jadi, aku buat keputusan untuk berjalan ke arah barat Jeju. Kami mulakan perjalanan ke Sinchang Windmill. Perjalanan nak ke Sinchang Windmill sangat menarik. Semua tertumpu di sebelah kanan jalan. Laut dan wind turbine ada di merata-rata.

Permulaan kami pada hari tersebut

Di dalam perjalanan ke Sinchang Windmill
Kami park kereta di tepi jalan. Tiada ruang parking khas sebenarnya. Sebaik sampai, apabila turun dari kereta, Ya Allah sejuknya tak terkata. Suhu sejuk dengan angin laut yang kuat. Memang lah angin kuat, tu sebab ada wind turbine. Langit gloomy jer. Pencahayaan kurang menarik untuk bergambar sebenarnya. Bagi aku, ok jer sebab takkanlah nak duduk di rumah jer kan.

Sampai!

Sinchang Windmill adalah wind turbine farm yang terletak di Sinchang Coastal road. Lokasi ni sebenarnya kurang popular tapi aku highly recommend untuk korang datang sini sebab pemandangan nak sampai ke sini yang aku rasa cukup lumayan. Macam gabungan antara teknologi dan alam semulajadi gitu.

Kami cuma merentasi jambatan tu jer. Tak larat nak menapak dah sebab terlalu sejuk. Kami mengambil gambar dan cuba menikmati pemandangan laut dan wind turbine. Bunyi wind turbine tu berpusing sebenarnya agak kuat dan bising jugak. Sangat mengagumkan Korea punya teknologi heading towards energy independant and carbon-free future.

deretan wind turbine

Pemandangan ketika berdiri di atas jambatan tersebut. Fish sculpture Dageumbari di tengah lautan.
Laluan ke Lighthouse setelah melalui jambatan

Fish sculpture yang kat tengah-tengah tu adalah sejenis ikan bernama Dageumbari, merupakan ikan termahal di Jeju. Difahamkan berharga KRW200k per kg!
Di penghujung jambatan, ada satu lighthouse. Kat sini merupakan tempat lokasi penggambaran drama "Warm and Cossy" episod 8 di mana pelakon Kang Sora dan Yoo Yeonseok berpelukan. Auww!

di atas jambatan
 Lepas tu, kami menapak patah balik dan masuk ke kereta. Sejuk.Macam biasa, bila sampai satu tempat tu kami akan cari tandas dulu. Banyak kemudahan tandas di Jeju ni dan semuanya bersih dan memuaskan. Kemudian kami meneruskan perjalanan ke Suwolbong Peak. Sekali lagi kami dihidangkan dengan keindahan Jeju. Ya. Jeju sangat cantik. Aku recommend korang kena try jalan ke sini.

Pemandangan sepanjang ke Suwolbong Peak
Ada gereja di jalan yang berliku
Di sepanjang perjalanan ke Suwolbong Peak, kami nampak kiri dan kanan jalan ada kebun sayur-sayuran. Aku rasa kami jalan-jalan di kawasan kampung petani. Aku teringat scene Autumn in My Heart. Kampung budak dua orang tu.

Singgah jer mana mana yang kami rasa nak berhenti
Allah.. sedapnya kalau buat steamboat
Masa turun kereta ni kami ada bau bawang! Kami tercari-cari ada bawang ke kat sini. Tapi tak nampak pun. Kami cuba tanya pada petani, tapi takde sape pandai cakap bahasa inggeris. Ada satu sayur ni kami tak tau nama apa.

terbau bawang
sape tau ni sayur ape
persoalan yang tak terjawab kerana perbezaan bahasa
amende tulis ni
Aku suka suasana sini
Kecur air liur teringat steamboat
Tak berapa pasti jalan nak masuk ke Suwolbong Peak ni. Kami ulang alik ke sana ke mari. Nampak macam ada kereta banyak sikit masuk ke satu lorong tu kemudian kami ikut. Mungkin ini Suwolbong Peak.

Kat sini takda apa sangat. Kami habiskan masa melihat pemandangan dan ambil gambar jer. Ada sejarah dan maklumat berkenaan dengan Suwolbong Peak kat sini.

Kami naik atas tu
ambil gambar pemandangan
semua tempat kami pergi mesti ada tandas yang bersih
Bagaimana Suwolbong Peak terbentuk
Menarik kisah dongeng mereka

Kami masih mempunyai banyak masa lagi. Aku pun tak pasti nak ke mana. Aku cuba fikir tempat yang boleh pergi dengan satu arah ni. Cuba mencari pengisian untuk hari ini. So, aku decide kami pergi ke Jeju Osulloc Tea dan Jeju Innisfree House memandangkan seperti yang diramalkan hujan akan turun.

Osulloc Tea House dengan Jeju Innisfree ni sebelah jer
Memang elok sampai di Innisfree House, hujan turun lebat. Elok aktiviti indoor jer. Aku plan itinerary based on cuaca, suhu, hujan atau tak? Cloudy or sunny? Pukul berapa akan turun hujan. Aku susun itinerary serapi mungkin yang bersesuaian dengan anak dan mama mamaku.

Mula-mula aku confuse jugak. Aku nampak kereta banyak, parking sampai jalan raya. Hujan pulak lebat. Confuse kat mana Innisfree Jeju House. Rupanya bangunan dia sebelah menyebelah jer Jeju Osulloc Tea dengan Innisfree House ni. Kalau hari tak hujan, dapatlah tengok ladang teh. Hujan ni kami duduk dalam cafe jer lah. Ada pokok-pokok untuk cross ke bangunan sebelah.

Kami banyak cuci mata jer di Osulloc Tea House ni. Nak beli, harga mahal sangat. Minum tester jer lah. Aku belikan untuk Alan green tea paste ni sebab dia kirim.

Alan kirim

Kami pergi Innisfree Jeju House pulak. Kat sini viral Brocoli soup. Rasanya enak! Produk Innisfree kat sini sebenarnya mahal jugak. Rasanya Innisfree outlet yang lain lagi murah. Cuma kat sini ada lah aktiviti sikit. Main cop stamping dan buat sabun sendiri. Aku tak pernah beli produk Innisfree. Jadi aku beli lah handcream untuk kenangan. Kami cuci mata tengok apa yang ada di sini.

Kalau korang tak tau beli yang mana, aku suggest 05 May. Wangi letop
Semua nampak sedap
Hasil pilihan kami
In cart!

Rindu suasana ni. Sejuk.
Hujan masih lebat, kami terus balik ke rumah penginapan kami. Lebat sangat dan sejuk. Kami balik dan berehat. Masak dan makan. Aku macam biasa, merangka perjalanan untuk esok dan review balik aktiviti pada hari ini. Pada hari pertama lagi kami dah ingkar pada itinerary, jadi aku kena rombak balik, review dan rancang semula. Satu yang aku dapat belajar, kita kena tengok pukul berapa dijangka hujan. Kalau sunny, kita pergi tempat paling cantik sebab nak bergambar.

3 comments:

1. Assalamualaikum sis..saya nak tanya mcmana nak pergi sinchang windmill tu ada gps no tak? Tq

ReplyDelete
    Replies
    1. salam... hi sis.. kalau nak ke Sinchang lebih mudah guna waze... sy sgt suggest sis pergi ke Sinchang Windmill ni sbb pemandangan nak sampai ke sini sangat cantik.. kalau ikut jalan dari Aewol - eup ke Sinchang la...

Delete
  2. salam... hi sis.. kalau nak ke Sinchang lebih mudah guna waze... sy sgt suggest sis pergi ke Sinchang Windmill ni sbb pemandangan nak sampai ke sini sangat cantik.. kalau ikut jalan dari Aewol - eup ke Sinchang la....

ReplyDelete

Akhirnya Aku Dapat Habiskan Pengajian Master in Telecommunications Engineering di UNSW

Term 3 Tahun 2023 iaitu sesi terakhir pengajian aku. Term terakhir bagi aku. Term yang aku selesaikan baki subject yang belum diambil untuk ...