Saturday 12 December 2020

Cerita Persekolahan Wafiya di Australia : Semester Kedua

Post kali ni nak cerita kisah persekolahan Wafiya di semester kedua pula, sambungan dari cerita Semester Pertama.


Satu semester ada dua term. Satu term ada 3 bulan. 
Jadi, satu semester bersamaan dengan 6 bulan.

 

Wafiya telah selesai semester pertama iaitu pada bulan February hingga July.

Sekarang, nak cerita pula semester kedua iaitu dari bulan July hingga December.



Wafiya ber kindygarten pada tahun 2020 sewaktu usianya bermula 4 tahun lebih hingga 5 tahun lebih.

Tahun 2020 lebih berkisarkan tentang situasi pandemic Covid-19.

Kes Covid-19 di Australia tidaklah seteruk jika dibandingkan dengan negara lain. Wafiya hanya melalui pengalaman online learning selama 1 bulan lebih bermula pada pertengahan 6 April hingga 10 Mei. Bermula pada 12 Mei, sesi persekolahan di New South Wales adalah seperti biasa tetapi masih mematuhi norma baharu.

Basically, sesi semester kedua persekolahan berjalan dengan lancar. Tidak seperti di Semester Pertama, banyak aktiviti tergendala kerana Covid-19.

Masuk semester kedua, apa yang aku perasan adalah jadual mereka bertukar. Contoh, semester pertama mereka akan ke library pada hari Rabu, tetapi pada semester kedua, mereka akan ke library pada hari Jumaat. Menarik.

Jom, kita tengok apa yang ada di semester kedua.


1. Kerja sekolah buat di rumah mula dipraktikkan.

Dari mula Wafiya sekolah, aku heran juga kenapa tak ada kerja sekolah. Hari-hari aku check BEE Folder dia. Takde yang berkaitan kerja sekolah. Bila tanya pergi sekolah buat apa, dia kata tak tahu buat apa. Lupa. Nergh.. senang jawapan dia. So, start semester kedua baru ada kerja sekolah. Macam ni lah kerja sekolah dia. Simple macam ni. Mungkin sebab baru kindygarten. Wafiya kindygarten di primary school. Kalau di sekolah tu macam sekolah kebangsaan, sekolah kerajaan.


Kerja sekolah Wafiya. Ada Camera Words, rhyme, making sentence dan matematik.

Kerja sekolah Wafiya satu muka surat jer. Atas sekeping kertas yang ditampal oleh cikgu dalam buku. Cikgu akan masukkan ke dalam BEE Folder setiap hari Isnin. Buat di rumah dan submit pada hari Jumaat. Flexible time untuk buat bila-bila jer. Jumaat, kami masukkan kerja sekolah yang dah siap ke dalam BEE Folder semula. Cikgu akan check dan tanda dengan sticker-sticker yang comel. Actually, kalau tak buat pun takde ape tindakan. Takde paksaan.


2. Speaking and Listening

Ini satu benda yang mengejutkan aku. Very interesting. Cikgu bagi siap-siap tajuk speech setiap minggu. Wafiya kena prepare di rumah speech dia berkaitan dengan tajuk tersebut. Satu hari, akan ada 4 orang murid yang akan beri speech, manakala yang lain pula cikgu akan memerhatikan kemahiran mendengar. Wafiya punya turn setiap hari Selasa. Biasanya hari Isnin malam tu kami akan prepare.

Feedback dari cikgu about Wafiya punya speech. 

Speech Wafiya perlu menjawab 5W dalam masa 2 minit (What, Where, Why, Who, When). Bagi aku, aktiviti ni sangat menarik dilakukan di dalam kelas. Kecik-kecik lagi diorang dah berlatih speech bercakap di hadapan kelas. Aku ada tanya Wafiya, ada sesiapa ketawakan tak? Wafiya cakap tak ada. Memang budaya kat sini takde ketawakan orang lain yang bagi speech di hadapan.

Aku yang dah tua-tua ni pun malu nak bercakap di hadapan. Malu nak tampil ke hadapan kelas untuk bercakap. Diorang ni kecik lagi dah praktis. Asah kemahiran bercakap, cungkil confident level. Aku cemburu dengan Wafiya.  


3. Book Week

Book Week mereka disambut dengan meriah. Bukan setakat bising kempen mari membaca jer. Ada aktiviti menarik dan ada Book Week Parade. Pada hari terakhir, murid-murid serta guru memakai costume yang disukai mengikut tema watak dalam buku. Diorang akan berarak di perkarangan sekolah. Walaupun kami sebagai ibu bapa tak dapat tengok, tapi dalam suasana pagi nak hantar anak ke sekolah pun dah cukup meriah nampaknya. Macam-macam costume dan hiasan, sangat kreatif. Aku pulak yang teruja. Sangat menarik. Semua sempoi dan sporting belaka.

Wafiya dress up ala-ala unicorn


4. School Photo

Setiap tahun pasti ada sesi photo di sekolah kan? Kat sini lebih proper. Ada surat untuk makluman ibu bapa berserta tarikh sesi school photo. Pakaian yang perlu dipakai. Siap borang tertera harga dan saiz gambar yang kita nak. Ada juga sesi family photo. Ini pun menarik juga. Tapi bukan family photo sekali mak pak bergambar kat sekolah. Ni family photo kalau ada adik beradik di satu sekolah yang sama. Kalau nak ambil gambar dengan adik beradik, ada harga special.

*aku tak berani nak post school photo kat sini, kena hormat privacy kanak2 lain. Bahaya pulak aku rasa. Yang mana follow aku di ig, dapatlah tengok sekejap kat ig story. 

School photo diorang diadakan lebih bersistematik. Ada photo individu. Gambar dari kepala hingga paras dada, which is benda ni tak ada pun di sekolah di Malaysia kan? Lagi satu ialah gambar bersama rakan satu kelas berserta guru kelas. Yang ini biasa kita wat kat sekolah. Ada gambar satu kelas jer. Gamabr individu tak ada kecuali, biasanya pengawas jer.

Aku banyak kali pesan kat Wafiya. Please, please, please take care yourself. Jangan demam. Jangan selsema. Aku nak sangat Wafiya ada school photo kat sekolah ni. Sangat bermakna bagi aku. Mana tahu kalau-kalau kami akan pulang ke Malaysia very soon atau Wafiya akan tukar ke sekolah lain. 

Wafiya dengar cakap. Dekat-dekat tarikh nak school photo tu, kami betul-betul sangat particular jaga kesihatan. Taknak terlepas peluang. Bayaran pun telah dibuat. Hasilnya memang buat kami gembira walaupun ianya hanya sekeping gambar. Tak sangka, penghijrahan ini bukan rezeki dan impian aku semata, malah ianya rezeki Wafiya. Wafiya berpeluang dapat merasa sekolah di luar negara di mana persekitaran, sistem dan pendekatan amat berbeza dari kebiasaan kita.


Balik dari hantar Wafiya ke sekolah


Lain-lain tu sama jer dengan semester pertama. Menggunakan sistem BEE Folder, pakai apps, library day, sistem buddies, bawa lunchbox, pakaian sukan (atau di Malaysia kita panggil baju PJ) tak perlu ditukar, tiada masalah bag berat, dan tiada whatsapp group atau nombor telefon guru didedahkan.

Sesi sekolah Wafiya tamat pada 16 December 2020. Cuti sekolah tak sama di Malaysia. Sini lewat sebab nak sampai ke cuti krismas. Hujung tahun sangat meriah dengan krismas, boxing day dan New Year. 

Sepanjang satu tahun ni, online school hanya pada April hingga Mei sebab Covid-19. Lain-lain sesi sekolah macam biasa. 

Gitulah sedikit sebanyak sepanjang setahun persekolahan Wafiya kat sini. Banyak dah aku ceritakan dan perincikan di facebook dan juga instagram aku. 

Boleh follow aku di instagram : @diyanasahariman

ataupun di Facebook : Diyana Farhana Sahariman

Kita jumpa lagi di lain post.

No comments:

Post a Comment

Akhirnya Aku Dapat Habiskan Pengajian Master in Telecommunications Engineering di UNSW

Term 3 Tahun 2023 iaitu sesi terakhir pengajian aku. Term terakhir bagi aku. Term yang aku selesaikan baki subject yang belum diambil untuk ...