Friday 20 September 2019

Jalan - jalan Sydney : Floriade Tulip Festival at Canberra

Satu lagi benda baru bagi aku. Ingatkan kat Turki or Netherland jer boleh tengok Tulip. Rupanya kat Australia pun ada. Kalau nak pergi event besar gini, kalau dari Sydney 3 jam memandu.

Tapi ni bukan dalam state New South Wales tau. Kena keluar dari NSW. Floriade Tulip Festival ni diadakan di Commonwealth Park, Canberra. Canberra ni dalam Australian Capital Territory. Korang tengoklah map lagi afdhal.

Ada juga tulip yang dekat sikit dengan Sydney. Dalam 2 jam memandu. Itu kena google sendiri lah. Aku pun lupa panama tempat dia tak tau. Yang tu ada entrance fee sikit lah.




Sebab trip ni dengan family. Dari Sydney kami menuju ke Mt. Selwyn main snow, so alang-alang tu kami singgah la tengok tulip ni.

Festival ni free entrance! Diadakan hanya pada musim bunga bermula 14 September hingga 13 Oktober setiap tahun. Bayaran parking dikenakan selepas 2 jam. Kiranya 2 jam pertama tu free parking ok.


Terdapat pelbagai booth jualan makanan, kudapan, souvenir dan pakaian. Ada juga pertunjukan muzik dan nyanyian di pentas tengah park bagi menghiburkan para pengunjung. Tandas disediakan. Boleh juga bawa makanan sendiri berkelah dalam ni. Gerai halal pun ada. Gozleme boleh dimakan ya. Kalau korang datang Australia kalau ada nampak Gozleme tu boleh makan. Halal.

Hari yang aku pergi tu cloudy. Suram-suram jer aku rasa langit tu. Tak cantik bergambar. Takda jiwa nak bergambar pun. Next time, pergi tulip lain pulak. 




No comments:

Post a Comment

Akhirnya Aku Dapat Habiskan Pengajian Master in Telecommunications Engineering di UNSW

Term 3 Tahun 2023 iaitu sesi terakhir pengajian aku. Term terakhir bagi aku. Term yang aku selesaikan baki subject yang belum diambil untuk ...